Kan ik een ovenschotel van te voren klaarmaken en later in de oven zetten?

Ik wil een ovenschotel maken met kip, paprika, champignons en aardappelpuree.
Kan ik deze nu al maken, en dan voor het eten in de oven zetten tot het goed warm is en de kaas bovenop gesmolten is?

Toegevoegd na 2 minuten:
De kip zijn kipfilets in kleine stukjes gesneden. Zonder bot dus.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
30.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat het wel kan. Misschien wel rekening houden dat je de over iets warmer zet of de schotel iets langer in de oven zet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
220 graden, 25 minuten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
of 180 graden, en dan wachten tot de kaas ook mooi gesmolten is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
200 graden heteluchtoven, 220 graden conventionele oven. 25 Minuten is het normaal, maar als het gerecht koud is misschien 5 minuten langer doen en dan kijken. Is een kwestie van uitproberen dus goed in de gaten houden. Je kunt ook 180 graden hetelucht of 200 graden conventioneel doen en dan het gerecht 30-35 minuten erin doen. Als de kaas goed gesmolten is, dan is het meestal wel warm genoeg.

Het beste antwoord

Vrijwel elke ovenschotel is van tevoren voor te bereiden, ik bereid hem wel eens de avond ervoor al indien ik weinig tijd heb de volgende dag...dat gaat heel goed.

De kip moet je uiteraard wel eerst voorbakken in de koekenpan zodat hij wel een bruin kleurtje heeft, maar nog niet helemaal gaar is. Ook de groenten even voorbakken en de puree moet uiteraard ook gemaakt zijn. Dan kan je de schotel opbouwen in een ingevette ovenschaal. Laat alles goed afkoelen voor je de schotel in de koelkast zet en strooi er nog geen kaas over.
Dek de schotel goed af, want de koelkast droogt uit!
De volgende dag als je hem gaat opwarmen, warm je de oven voor op 175-180 graden C. (hetelucht) en strooi je de kaas erover. Zet hem dan 20-30 min. in de voorverwarmde oven, tot de kaas de gewenste kleur heeft of gesmolten is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zet de schotel altijd in de koelkast en dus nooit in de oven als je hem langer bewaart. Schadelijke bacteriën voelen zich erg prettig bij warmte en vermeerderen zich dan razendsnel. In de koelkast zijn ze niet langer zo actief en gaat het bederf of besmetting een stuk langzamer. Daarom bewaren we bederfelijke producten juist altijd in een koude koeling!
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan prima, bewaar de schotel wel op een koele plek tot je hem in de oven zet.