Ik zou graag pannenkoeken willen maken zonder ei, kan dit? Is bakpoeder ook persee nodig? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
27.4K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.koopmans.com/recept/pannenkoeken-zonder-ei/
Bakpoeder heb je niet nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt i.p.v. ei ook een halve banaan prakken en in het beslag mengen. Dit geeft zoetigheid en bindt.

Antwoorden (3)

Kan prima. Ik heb meestal geen eieren in huis en nooit melk, en met enkel water en meel krijg je ook prima pannenkoeken (die ook niet zo enorm zwaar vallen als de gangbare variant). Met alleen melk en meel kan het ook, ei kun je gewoon weglaten. Was ik ook verrast over eigenlijk, ik heb altijd geleerd dat ei nodig is als bindmiddel. Maar ik ben er inmiddels achter dat je het in de praktijk heel vaak gewoon weg kunt laten en je het recept dan weinig tot niet hoeft aan te passen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Dus nee, bakpoeder heb je ook niet nodig. Ik gok dat het er iets luchtiger van wordt, maar nódig? Nee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
De minste kans op scheuren bij het omdraaien krijg je als je grof volkoren meel gebruikt. Gewoon zo'n zak van een kilo van de supermarkt. Lekkerder, gezonder en veel goedkoper dan die pannenkoekmixen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar heb ik nooit bij stil gestaan eigenlijk, ik koop mijn mail altijd bij de molen. Met kant-en-klare pannenkoekenmix heb ik geen ervaring, dus ik weet gewoon niet of dat het anders maakt. Wat zit daarin, alleen bloem? Dat geeft sowieso minder smaak dan volkorenmeel of een mix (ik heb altijd een paar zakken staan, volkorenmeel, bloem, speltmeel en -bloem, maismeel, etc.) van verschillende soorten meel, dus zou ik zeker bij bakken zonder ei en/of melk niet adviseren.
Inekez1
6 jaar geleden
"ik koop mijn mail altijd bij de molen" ;-)
Wordt alleen verkocht per kilobyte zeker? Die pakjes met pannenkoekmix zijn er in vele soorten en merken. Ook in volkoren, 6-granen en biologische variant. Koopmans meldt dat de volkoren-variant vrij is van E-nummers. De andere mixen bevatten dus wel E-nummers. Vaak is ook zout toegevoegd en sommige merken voegen zelfs suiker toe. Er is ook een 'alleen-water-toevoegen' variant waar o.a. melkpoeder en eipoeder aan is toegevoegd. Plus de nodige E-nummers voor antiklontermiddel, rijsmiddel, kleurstof etc.
Je kunt pannenkoeken maken zonde bakpoeder en zonder eieren. Bakpoeder gebruik je normaal gesproken om het deeg te laten rijzen. Dit is niet per sé nodig. Eieren maken de pannenkoek luchtig. Dit is ook niet per sé nodig.
Als je de schudfles van Koopmans gebruikt, hoef je alleen nog melk toe te voegen. Even schudden, en je kunt bakken.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
De schudflessen bevatten wel eipoeder, dus als de bedoeling van 'pannenkoeken zonder ei' is om niet zelf eieren toe te hoeven voegen, dan is dat prima bruikbaar. Is het de bedoeling om een pannenkoek te eten waar geen ei in is verwerkt, dan gaat die vlieger dus niet op.
Je hebt geen ei nodig voor het beslag. Ik vind het wel lekkerder, maar dat is persoonlijk en doet nits aaf aan het beslag.
Je kunt er ook voor kiezen om geen bakpoeder te gebruiken, maar dan krijg je wel een pannenkoek die plat en ongerezen is, zonder gaatjes er in en er een beetje uitziet als een stuk leer.
Als je iets tegen bakpoeder ( natriumbicarbonaat) dan zou je in de voetsporen van je oma of overgrootoma kunnen treden en wat gewone bakkersgist toe kunnen voegen. ( bij AH te koop in blokjes en anders gedroogde korrelgist)
Nog even geen zout er bij doen, een uurtje laten rijzen op een warme plaats ((niet boven 30 graden) en dan bakken. Een heerlijke luchtige pannenkoek die veel lekkerder is dan met gebruik van bakpoeder.
Mocht je ook niet van vet houden, bak je hem voorzichtig in een teflonpan een klein beetje ingewreven met olijfolie. Is vet geen bezwaar, ban in boter, of nog lekkerder maar wel ongezond in reuzel.