Wanneer bak je in olijfolie en wanneer in bakboter?

Ei bak ik in bakboter en mijn biefstukje ook. Maar groenten en uien bak ik in de olijfolie. Maar waarom eigenlijk? Is hier een regel voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
35.9K

Het beste antwoord

De belangrijkste regel is gewoon: wat vind je waarbij het lekkerst. Bakken in olie geeft een andere smaak dan bakken in boter. Dan maakt het ook nog verschil of je bakt in olijfolie of zonnenbloemolie, en in bakboter of roomboter.

Als ik een uitje en hamburgers bak in olijfolie, krijg ik een totaal andere smaak dan wanneer ik een combinatie van bakboter en roomboter gebruik.

Afgezien van de smaak kun je ook kijken naar de temperatuur en snelheid: olie is geschikter om op hoge temperatuur in korte tijd te bakken, bakboter op wat lagere temperatuur langer iets bakken, en roomboter voor héél zachtjes en langzaam iets haast meer stoven dan bakken.

Bijvoorbeeld van die gemakkelijke voorverpakte geschilde aardappeltjes. Volgens de gebruiksaanwijzing bak je die op middelhoog vuur in acht minuten. Als ik dat doe, gebruik ik olie. Maar heb ik trek in langzaam gebakken aardappeltjes, gebruik ik boter en laat ik ze een half uur bakken met deksel op de pan. (Zó lekker, maar zó vet...)

Boters branden ook aan op temperaturen waar oliën prima tegenkunnen. En op de hoogste temperaturen branden zelfs sommige oliën weer sneller aan; frituren in olijfolie wordt soms aangeraden, maar is eigenlijk juist voor de gezondheid af te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom is frituren in olijfolie dan af te raden voor de gezondheid? En welke olie is dan beter om mee te frituren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olijfolie bevat bestanddelen die verbranden op die hoge temperatuur. Zonnebloemolie of arachideolie kunnen bijvoorbeeld wel tegen die hoge temperaturen. Overigens zijn de bestanddelen van olijfolie die verbranden op hoge temperatuur dezelfde die de kenmerkende olijfoliesmaak geven. Hou je van olijfolie, dan is ermee frituren niet erg zinvol, omdat je de smaak kwijtraakt. En door die verbranding is het nog ongezond ook. Trouwens ook iets om op te letten: veel mensen denken dat het enige verschil tussen 'gewone' en 'extra vierge' olijfolie is dat de extra vierge luxer of beter zou zijn. Dat is niet zo. Extra vierge olijfolie heeft veel smaak, en is erg geschikt in koude bereidingen, bijvoorbeeld door de salade. Als je ermee bakt, win je niets, je raakt de smaak kwijt door verbranding en houdt een ongezond product over. 'Gewone' of 'traditionele' olijfolie (dus niet van de eerste koude persing) is geschikter om mee te bakken, die kan tegen hogere temperaturen. Maar dus nog steeds liever niet de frituurpan in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Ben het alleen niet met je eens over de zonnebloemolie. Daarvan wordt ook beweerd dat het bij verhitten, schadelijk kan zijn voor de gezondheid.
Ik geef de voorkeur aan kokosolie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx voor de info!

Andere antwoorden (7)

eigenlijk kan je alles in olie bakken.. is ook gezonder.
in Griekenland bakken ze alles in olijfolie.

Toegevoegd na 22 minuten:
er is geen regel voor, maar zo zijn er wel dingen uiteraard die voor de 1 lekkerder in olijfolie is, en voor de ander in boter.

zo vind ik gebakken aardappels in boter lekkerder dan in olijfolie. maar mijn moeder doet het ook wel is met olijfolie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van je smaak.

Olijfolie geeft een hele andere smaak aan het eten, dan bakboter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er is geen regel voor .
Maar persoonlijk gebruik ik voor ei en groenten in olijfolie of een mix van olijolie en zonnebloemolie .
Scheelt in de prijs en je hebt van allebei wat .
En vlees bak ik met bakboter en een goeie scheut zonnebloem-olijfolie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals SuzyQ zei klopt. Olijfolie kan je heter laten worden.

Sommige producten hebben een hetere pan nodig zodat ze meteen dichtschroeien en hun vocht niet verliezen, waardoor ze sappig blijven.

Champignons bvb:
- niet in schijfjes maar in driehoekjes snijden
- een pan met minstens de helft olie (andere helft indien gewenst mag boter)
- goed heet laten worden, dan pas de champignons erin gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt inderdaad van smaak af.
Een nadeel van olijfolie vind ik dat het zo enorm spettert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er wel aan hoe je het gebruikt. Olijfolie (weinig!) in de wok, goed heet laten worden, in één keer 400 gram gesneden groenten erop en roerbakken maar: nooit gespetter.
Is niet echt een regel voor,ik gebruik zelf 3 delen olijfolie en 1 deel bakboter voor vlees,groenten enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van beide een kleintje is ook wel lekker..!