Hoe kom ik aan Nederlands natuurlijk zout?

Beste lezers,

Voor het maken van saus ben ik op zoek naar zout dat wordt gewonnen in Nederland. Ik weet dat in het oosten van het land Akzo Nobel zout wint en produceert maar ik kan daar niet rechtstreeks bestellen. Zij er nog andere zout producenten in Nederland die bijvoorbeeld zeezout winnen of een andere zoutsoort winnen en verkopen in Nederland?

Met vriendelijke groet,

Pieter

Toegevoegd na 57 minuten:
Jozo zit jodium in, ik ben opzoek naar natuurlijk zout zonder toevoegingen tenzij de natuur dit heeft toegevoegd uiteraard dus kleinschalige producenten is totaal geen probleem en daarom zou ik graag willen weten wie dat zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
waarom moet het per se uit Nederland zijn? NaCl (keukenzout) is overal ter wereld hetzelfde, enige verschil is soms de 'verontreinigingen' er in (kleine beetjes mineralen en dergelijke, zoals in zeezout en Himalayazout).

Antwoorden (1)

AkzoNobel verkoopt het in Hengelo en omgeving gewonnen zout onder het merk JOZO, dat in de meeste supermarkten te vinden is. Het is de grootste zoutfabrikant van Nederland en directe omgeving.

De enige andere fabrikant in Nederland die zout uit de grond haalt is Frisia Zout, die sinds kort mag boren in de Waddenzee. Zij richten zich echter vooral op zuiver industrieel zout en niet op de consument.

Er zijn in Nederland een paar kleinschalige bedrijfjes die zout winnen door zeewater in te dampen, in Zeeland en op de Waddeneilanden. Dat is vooral voor toeristen, want in het Nederlandse klimaat is dat niet echt rendabel.

Toegevoegd na 1 uur:
Er is ook JOZO zout zonder jodium, te koop als JOZO Naturel.