Hoe bereken je zelf hoeveel calorieen er in een gerecht zitten?

Ik kook vaak en vaak "verzin" ik eigen gerechten. Maar hoe reken ik nou uit hoeveel kalorieen hier in zitten? Door elk ingredient appart op te zoeken, uit te rekenen en dit bij elkaar op te tellen of heeft de bereidinswijze hier ook nog invloed op?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
21.3K

Het beste antwoord

Super handige site!
Succes :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gebakken of gefrituurd heeft zeker invloed, dat bevat meer caloriën.
Gegrild of gestoomd veel minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt van het gerecht af. Als je iets kookt, worden er geen calorieën'van buiten' toegevoegd. Bij frituren is dit wel het geval als het vet opneemt.

In principe is het het optellen van wat je er aan ingrediënten instopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn boekjes te koop,waar heel veel levensmiddelen geanaliseerd worden met beschrijving van cal. vit. mineralen en nog veel meer wetenswaardigheden over voedsel.Of Googelen, kun je ook veel vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je echt alle ingrediënten meetelt, heeft de bereidingswijze geen invloed. Bij gebakken aardappels bereken je de hoeveelheid calorieën van de aardappels en van het vet (boter of olie). Dit tel je bij elkaar op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door je gerecht in de fik te steken en meten hoeveel water je hoe warm kunt maken.

Calorie is de energie die nodig is om 1 gram water 1 graag kelvin (of celcius) te verwarmen.