Wanneer werd nasi goreng populair?

Op zondag werd bij veel mensen die ik ken, nasi goreng gegeten. Ik weet als kind (geboren 1960) niet anders of iedere zondag werd het (door mijn vader) bereid, en met een krant eromheen nog een uur in bed onder de dekens gelegd, om het extra lekker te maken. Toen ik in 1968 een schoolvriendinnetje uit Indonesie kreeg, was ze erg verrast toen zij vernam dat juist dit gerecht zo populair was, want was "nasi goreng" niet een kliekje rijst van de vorige dag dat je even opbakt met wat kruiden, een uitje en wat stukjes vlees.....

7 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat van die krant is nieuw voor mij . Maar de nasi goreng is al heel oud . Zeker in voormalig Nederlands indie . In Holland werd het mogelijk pas echt populair na de oorlog . Toen duizenden ex koloniale terug naar Holland kwamen of vaak voor het eerst in Holland of Europa kwamen en ja ook hun eet gewoonten . Van af dat moment zelfs in het leger of de marine een vaste Indisch eten dag in de week . Wel op zn Hollands met een stukje kroepoek beetje saté saus en 1 saté of mogelijk een eitje . De gewone Nederlander ging vroeger bijna nooit uit eten . En wat Amedea beschrijft is juist de chinees schakelde direct over op Indisch op zondag naar de chinees of halen . De echte indo ging natuurlijk bij de toko of maakte zelf . De toko was meestal dicht op zondag . Ja uit eten begon met de chinees of de patat zaak en daar kon je een nasibal halen Uiterst exotisch .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"...en met een krant eromheen nog een uur in bed onder de dekens gelegd, om het extra lekker te maken." v.s. @Kapperkort "Dat van die krant is nieuw voor mij ." Dat is een manier van 'stoof' verwarmen of liever nog warm houden in een hooikist met stro erin of zoals hier nog simpeler eigenlijk in het bed onder de dekens (in een pan met een krant erom heen).
Als je om wat voor reden niet kon of mocht koken, werd deze methode ook gebruikt op zaterdag bv koken en tot zondagavond in de hooikist, heel handig.

Antwoorden (1)

Tijdens de koloniale periode hadden de Nederlanders een heerlijk leven in Nederlands-Indië. Toen de Nederlandse militairen en repatrianten in de jaren vijftig van de vorige eeuw weer terug gingen naar Nederland zijn de recepten uit Indonesië meegenomen en deze zijn vervolgens in Nederland een eigen leven gaan leiden. De Chinese eethuizen - die eerder alleen oorspronkelijke Chinese gerechten hadden geserveerd - speelden handig in op deze behoefte aan Indisch eten. Een voor een pasten ze de menukaart aan. Vele van deze restaurants namen Indische ‘kokkies’ in dienst, om de kunst af te kijken van de nasi goreng, nasi rames, gado-gado en andere populaire Indische gerechten. Eind jaren vijftig en begin jaren zestig van de vorige eeuw groeide zo de populariteit van het naar de Chinees gaan en daar nasi goreng eten.
Amadea