Hoe kan ik voorkomen dat mijn pannenkoeken van kokosmeel uit elkaar vallen?

Ik ben aan het experimenteren met het bakken met kokosmeel.

Vanmiddag heb ik pannenkoekjes gebakken van kokosmeel, plantaardige melk en eieren.

De pannenkoekjes waren qua smaak lekker, maar het beslag wordt erg bros/valt helemaal uit elkaar in de pan.
Hoe komt dit en wat kan ik toevoegen aan het beslag om dit te voorkomen?
Mijn vermoeden is dat het komt doordat kokosmeel geen gluten bevat, gluten zijn immers de 'lijm' van een deeg/beslag.
Ik heb al geprobeerd wat allesbinder toe te voegen, maar dit mocht niet baten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
14.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zou psylliumvezel helpen?

Antwoorden (4)

Je kunt het ook met maizena binden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kokosmeel neemt erg veel vocht op dus wordt het een stevig beslag. Verdun je het teveel dan scheuren ze heel gemakkelijk. Je kunt er dus het beste ietwat dikkere pancakes van maken...een soort van 3-in-de-pan zeg maar.

Maak een beslag van 35 gr. kokosmeel, 20 gr. kokosolie ( even verwarmen tot hij vloeibaar is en iets laten afkoelen), 2 eitjes, 60 ml. ongezoete kokos- of amandelmelk,
1 flinke lepel honing en een snufje zeezout. Dit is genoeg voor een stuk of 5 pancakes, wil je er 10 verdubbel dan gewoon de ingrediënten.
Verwarm op middelmatig vuur wat kokosolie en schep 3 volle juslepels beslag in een ruime koekenpan, smeer het beslag ietsje uit tot het een pancakeje is. Zet het vuur laag en bak ze ong. 3 min. per kant. Keer ze om met een spatel, want ze zijn nu eenmaal breekbaarder dan gewoon beslag.

Ook een idee misschien als je van appelpannenkoek houdt... Snijd appels in schijven en haal ze door een beslag gemaakt van 1/2 grote mok kokosmeel, dezelfde mok maar nu vol met kokosmelk, 1 theel. bakpoeder, 1 zakje vanillesuiker of 1 theel. van. extract, 4 eitjes op kamertemperatuur en een snufje zout.
Doe de droge ingrediënten in een kom en vermeng ze. Klop de eitjes luchtig los en doe er de melk en vanilleextract bij en doe dit eimengsel bij de droge ingrediënten in de andere kom. Maak er een glad beslag van en haal de appelplakken erdoorheen.
Leg ze meteen in de pan met al warme kokosolie of olijfolie/boter.
Bak de appelschijven tot ze goudbruin aan een kant zijn en draai ze dan weer voorzichtig om tot de andere kant mooi lichtbruin en gaar is.
amc
7 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft in je uitleg bij de vraag zijn het inderdaad gluten die de boel bij elkaar houden.
Maïzena of een ander eenvoudig zetmeel toevoegen gaat het probleem niet oplossen daar ook daar geen gluten inzitten.
Als je de pannenkoekjes minder korrelig wil maken zal je toch richting een goede tarwebloem moeten gaan. Tenzij je een glutenallergie hebt.
Mijn recept voor kokospannenkoeken is het volgende:
500 gr bloem
1 liter melk (ongeveer)
5 eieren
75 gram gesmolten boter (je kan dit vervangen door kokosvet)
50 gram suiker en een snuifje zout
Doe de bloem in een kom, meng hierin de suiker en het zout en maak een kuiltje. Hierin doe je de eieren en de gesmolten boter en dan is het een kwestie van goed mengen met een klopper terwijl je de melk er beetje bij beetje aan toevoegt.
Dit beslag laat je een uurtje rusten.
Daarna voeg je 100 tot 150 gram gemalen kokos toe nog eens goed mengen en dan bakken.
Succes en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rijstmeel plakt alles redelijk goed aan elkaar. Kan je bij de toko kopen.En natuurlijk een ei erbij. Je kan ook nog een beetje yoghurt toevoegen om het beslag wat smeuïger te maken.