Hoe maak je gebakken/gebraden sukadelapjes klaar (dus niet gestoofd)?

Ik heb het gegeten bij restaurant Mandemaakers in Spakenburg; boterzacht, maar met een krokant buitenkantje. Mmmm!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
4.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Volgens mij zijn die niet gebakken maar gespit gegrild dus.
http://www.bbq-nl.com/2011/09/sukade-van-de-grill.html

Antwoorden (2)

- 4 sucadelapjes.
- 2 uien.
- 2 knoflookteentjes in stukjes gehakt.
- paar stukjes foelie.
- 6 kruidnagels.
- 2 tomaten.
- 4 laurierblaadjes.
- 1 blokje tuinkruidenbouillon (maggie).
- 1 blokje rundvleesbouillon (maggie).
- klein scheutje azijn.
- 1 theelepel kerrie.
- peper en zout.
- allesbinder.
- beetje boter(blue band).

HULPMIDDELEN
Hapjespan of braadpan

Vlees (ik neem altijd riblappen met een draadje vet er doorheen, dat vind ik veel lekkerder! bovendien begin ik met de uien te bakken gevolgd door het vlees) op kamertemperatuur laten komen (45 min.) en vast peper en zout erop; daarna blue band goed heet laten worden en vlees rondom bruin aanbraden.
Kokend water er bij tot het net onder staat , uien door snijden, kruidnagels erbij, tomaten in stukken snijden, foelie, knoflook, laurier, bouillonblokjes, kerrie en scheut azijn.

NIET schrikken! Hierna een uur of drie laten STOVEN!! met deksel op pan, soms langer, je moet zelf proeven , als het vlees echt uit elkaar valt is het goed.
Als het vlees gaar genoeg is,pak je de lapjes even uit de pan en doe je het braadvocht door de zeef.
Dan maak je de jus af,even eerst proeven natuurlijk en naar smaak kruiden toevoegen. Is ie goed van smaak dan een beetje allesbinder erbij(moet je er pas bij doen als de jus kookt). Goed roeren en kijken of de jus de gewenste dikte heeft(dat is voor iedereen verschillend). Dan leg je de lapjes weer terug,en het is klaar!!

-Serveertips : Natuurlijk met een lekker gekookt aardappeltje, want je hebt er heerlijke jus van. Als groente bijv: bloemkool, sperzieboontjes, witlof, prei of spinazie.

De binnenkant is boterzacht, als je lang genoeg op laat staan, maar je moet wel eerst goed aanbraden voor kleur en als het eenmaal klaar is de jus nog wat tijd gunnen, eventueel zeven en indikken en mogelijk binden.

Verschillen bakken braden en stoven (2e bron)
In de tweede bron vind je allerlei tips en eerst de verschillen over bakken braden en stoven. Je kunt daar nalezen wat je precies zoekt en waarom jij denkt dat dit recept hierboven niet goed zou zijn.

Toegevoegd na 19 minuten:
Vlees is niet altijd voor zowel bakken als braden als stoven geschikt. Bakken : biefstuk, entre-côte, kipfilet, en ...... maar sucadelappen en runder/riblappen zijn niet voor bakken /(zie 3e bron)

Vleessoorten van het rund (tekening koe met cijfers/verklaring)
uitleg over welk stuk vlees waar bij het rund zit en wat je ermee kunt .
https://tallsay.com/page/4294978308/vleessoorten-van-het-rund
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi.
Het is een foefje. De sucadelapjes moeten echt gaar stoven maar als ze gaar zijn voorzichtig uit de pan halen en even bakken in de boter