Weet iemand wat heksenketel voor een gerecht is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ieder gerecht dat in een ijzeren stoofpot wordt bereid kan men een heksenketel-gerecht noemen.
Amadea
7 jaar geleden
En daar zijn nou twee antwoorden en de bijbehorende wetenswaardige informatie voor verwijderd....

Antwoorden (1)

Heksenketel is niet één speciaal gerecht, het is een gerecht dat men bereidt in een heksenketel. Het is een eenpansgerecht dat bereid is op houtvuur.
De heksenketel, originele naam is 'bogracs', wordt in Oost-Europese landen nog steeds in familieverband gebruikt. Meestal om een lekkere Gulyas (maaltijdsoep) te bereiden. Vaak bereid met verse paprika, een groente die in Hongarije veel verbouwd wordt, in combinatie met aardappelen en ui en vlees.
De pan leent zich, behalve voor traditionele Oost-Europese gerechten, ook uitstekend voor het maken van allerlei soepen of stoven.
Een gerecht dat bereid is in een 'bogracs' kan men dus een heksenketel-gerecht noemen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Heksenketel is de naam van de pan waar volgens de sprookjes de heks haar drankjes in brouwde. Heksenketel-drankjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Mooi, uitgebreid en duidelijk antwoord. Plus.