Kun je bruine basterdsuiker gebruiken ipv kristalsuiker in een gewone cake en zo ja wat voor verschil in smaak/structuur geeft dat?

Ik vind bruine basterdsuiker erg lekker, daarom vroeg ik het mij af.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
29.2K

Antwoorden (2)

Ja, je kunt cake bakken met basterdsuiker. Je kunt het niet zo precies afmeten als gewone suiker, omdat basterdsuiker vochtiger is en het vocht ook gewicht is.

"Door het mengen van gezeefde kristalsuiker met een ‘invertsuikerstroop’ wordt basterdsuiker gemaakt. Wanneer je hier ook nog karamel of stroop aan toevoegt, wordt de basterdsuiker donkerder van kleur. Des te bruiner de basterdsuiker, hoe vochtiger zij ook is. Door de vochtigheid van de basterdsuiker droogt gebak minder snel uit, blijft het langer vers en wordt een andere smaak en kleur gecreëerd. Witte basterdsuiker lost bijvoorbeeld sneller op in deeg en lichtbruine en bruine basterdsuiker geven een donkerdere kleur en diepere smaak aan je baksels."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel. Plus+
Dan ga ik gewoon eens vogelen met die gewichten. Ik wil sowieso minder basterdsuiker dan gewone gebruiken omdat basterd zoeter is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb jij een idee hoeveel bruine basterdsuiker ik moet genruiken om 200 gram kristalsuiker te vervangen in een cake?
In een gewone fijne cake kan je zelfs de kristalsuiker volledig vervangen door WITTE basterdsuiker. De cake wordt er wat minder droog door. Basterdsuiker wordt sneller opgenomen door de eieren en blijft zachter in het beslag.

Bij bruine basterdsuiker zit er een duidelijk smaakverschil omdat hier een caramelsmaak aan wordt toegevoegd. Indien je alle kristalsuiker hierdoor vervangen zou, zal je cake wel donkerder van kleur worden maar de structuur zal ook lekker mals blijven. De smaak zal echter toch anders zijn dan je gewend bent bij fijne cake. Je kunt er dan ook beter iets van kruiden aan toevoegen....een goede kruidkoek wordt namelijk altijd gemaakt met een bruine suikersoort, net als een wortelcake/-taart overigens.

Hoe donkerder de suiker is hoe zoeter! Zelfs lichtbruine basterdsuiker is al zoeter dan gewone witte basterdsuiker. In lichtbruine basterdsuiker is namelijk ook melasse en caramel toegevoegd. Dit zorgt niet alleen voor een diepere- maar ook zoetere smaak.
Je kunt dus wel gewone suiker helemaal door bruine basterdsuiker vervangen, maar doe er dan iets van kruiden bij om het zoete van de smaak te verminderen. Denk aan gember, kaneel, koekkruiden enz. Lekker is dan ook om er fruit door te doen zoals stukjes peer, appel, rozijnen enz.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Handige tips, dank je wel! Ik ben idd niet dol op heel zoet gebak. Ik denk dat ik iets met gember ga bedenken, daar houd ik wel van.
amc
7 jaar geleden
of 'van Gilze suikerstroop'.
amc
7 jaar geleden
Sorry, rare reactie van mij maar kan hem niet verwijderen. Is een deeltje van iets wat ik geschreven had en wilde plakken, omdat ik nog niet ingelogd was. Inderdaad is gember ook een van mijn favorieten.
Ik maak zelf wel vaker dit recept;
http://www.smulweb.nl/recepten/1419781/Gembercake-met-2-soorten-gember-zo-lekker Zij gebruikte gewone stroop bij het recept met bruine suiker en het maakt echt verschil of je 'Golden Syrup' gebruikt...is veel lekkerder dan gewone stroop of van Gilze suikerstroop. Golden Syrup is gemaakt van kandijsuiker. Soms vind je het bij grote AH's van het merk 'Lyle', maar ook soms bij Vomar, Xenos en in de Toko.
Hier is het vaak moeilijk te krijgen dus maak ik het zelf. Gewoon een kg. witte kandijsuiker opkoken met 450 ml. water....als het kookt doe je er 3 eetl. citroensap bij en laat het op een klein pitje 10 min. inkoken. Dan heb je ong. 1 liter siroop. Na het afkoelen doe je het in een schone pot of fles. Het bederft niet snel omdat suiker conserveert.
Ik bak vaak en gebruik het regelmatig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lekker recept! Die siroop ga ik dan ze,f maken denk ik. Lekker puur. Bedankt voor je uitgebreide antwoord.