Is anijs een natuurprodukt? En hoe maken ze er muisjes van? (die witte rose en blauwe muisjes)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Het beste antwoord

Anijs is een natuurprodukt.
De productie van de muisjes begint bij het anijszaad. Als je een muisje doorbijt zie je dat het een grijsbruin zaadje is, met daaromheen een krokant korstje van suiker.

Het anijszaad dat voor de fabricage van muisjes bij De Ruijter wordt gebruikt, is voornamelijk afkomstig uit Spanje. Nadat het zaad is aangeleverd in grote zakken wordt het eerst heel goed gezeefd. Door dat zeven worden alle stof- en vuildeeltjes eruit gehaald. Ook worden de te grote en te kleine zaadjes eruit gehaald. Belangrijk is dat de zaadjes niet te groot zijn want dan krijg je muizen in plaats van muisjes!

Na het zeven worden de zaadjes in grote, ronde, koperen ketels gedaan. Dit zijn de zogenaamde drageerpannen waar 50 kilo in kan. Deze schuinstaande pannen gaan ronddraaien en het anijszaad wordt nu beurtelings besproeid met een oplossing van suiker, glucosestroop en poedersuiker. Het suikerwater zorgt ervoor dat de poedersuiker op het zaadje blijft plakken. Door de hoge temperatuur verdampt het water waardoor de suiker achterblijft. Samen met de poedersuiker wordt er zo een suikerlaagje gevormd. Dit proces wordt vele malen herhaald totdat het suikerjasje dik genoeg is. Het laatste gedeelte van het productieproces is het kleuren en glanzen van de muisjes om deze er nog lekkerder uit te laten zien. Voor het glanzen wordt carnaubawas gebruikt. Als kleurstof voor roze muisjes maken ze gebruik van karmijn en voor de oranje muisjes E160e. Na het kleuren en glanzen moeten de muisjes gedroogd worden. De muisjes gaan gedurende 36 uur de droogkamer in zodat het suikerlaagje hard en krokant kan worden. De muisjes worden machinaal verpakt in kartonnen doosjes.

De leden van het Koninklijk Huis, toen nog woonachtig in het tot de gemeente Baarn behorende Soestdijk, vonden de muisjes erg lekker. In 1883 werd De Ruijter door Prins Willem III tot Hofleverancier benoemd.

Kijk ook maar eens naar deze video:

http://www.youtube.com/watch?v=LBV-zofp2Mo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De anijsplant (Pimpinella anisum) is een bloemdragende plant die behoort tot de schermbloemenfamilie (Umbelliferae of Apiaceae). Anijs wordt gebruikt voor het aromatiseren van gerechten en kan daarnaast een medicinale werking hebben. Anijs is niet hetzelfde als steranijs, hoewel ze vergelijkbaar smaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anijs zijn kleine, grijskleurige zaadjes van de anijsplant. Door er suiker omheen te doen, krijg je muisjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anijs is een plant. Anijszaadjes lijken op dikkopjes of spermacellen. Wanneer je er een suikerlaagje omheen doet lijken ze op muisjes omdat het 'staartje' er vaak uitsteekt.

Vrouwen die bevallen zijn krijgen beschuit met muisjes omdat anijs de melkproductie op gang zou brengen en je zou ervan aansterken. Daar komt de traditie van beschuit met muisjes vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat anijs is is al uitgebreid uitgelegd. Het wordt gemaakt door het enigszins vochtige poederachtige product te extruderen en na te rollen. De staafvormige producten (ahgelslag) worden alleen geextrudeerd. Extruderen is een proces waarbij een enigszins klevend poeder door een plaat met gaatjes wordt gedrukt, in dit geval onder lage druk. we hebben veel van die machientjes bij o.a. Venz geleverd.