Wat zijn "crushed tomatoes" in het Nederlands?

In het recept staat "crushed tomatoes", als ik dit letterlijk vertaal heb ik "geplette tomaten". Ik heb niet het idee dat dit de juiste vertaling is, maar wat is het dan wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
25.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
afbeeldingen googelen kan vaak helpen bij een vraag als deze. Als ik dat doe, krijg ik dit te zien:
https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=950&q=%22crushed+tomatoes%22&oq=%22crushed+tomatoes%22&gs_l=img.3..0j0i30k1l9.1657.3742.0.5584.3.3.0.0.0.0.61.142.3.3.0....0...1.1.64.img..0.2.99.i7UYulI0Y7g

Het beste antwoord

Toch is geplette tomaten een goede benaming. Crushen is namelijk fijnmaken, stampen, (ver)pletteren en geplette tomaten is daarmee een goede vertaling.
Je moet het zo zien dat er dan nog stukjes zichtbaar zijn alsof je er je voet op gezet hebt.....geplet dus!
Zou het gepureerde tomaat zijn, dan zijn ze helemaal egaal als puree en zouden ze 'tomato puree' of tomato paste' heten.
amc
7 jaar geleden
dudemeister
7 jaar geleden
jahoor klopt helemaal; tomatenpulp
anders heet het tomato pulpo - gepureerd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Dat zijn gekneusde tomaten. Door er (op de juiste manier, opdat het niet in 't rond spat) in te knijpen verwijder je een deel van het vocht en de zaadjes.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ al was het alleen maar voor het gebruik van "opdat".
amc
7 jaar geleden
Ik ben het niet met jou eens. Toch is er verschil tussen kneuzen en pletten. Kneuzen is meer beschadigd, pletten is verpletterd.