Is groene kiem (wortel) in ui gezond of ongezond?

Weet iemand hoe het zit met de gekiemde (lichtgroene) wortels in ui. Zijn ze nu wel of niet ongezond? Ik snijd ze altijd weg maar Jeroen Meus laat de hele boel altijd zitten. Wie kan uitsluitsel geven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Antwoorden (1)

Dat kun je gewoon helemaal eten. Van alle "uiensoorten" kun je stengel en blad prima eten, zoals we dat ook doen bij lente-uitjes, prei en bijvoorbeeld bieslook. De smaak is doorgaans iets zachter, maar heel lekker en het geeft nog wat kleur aan je gerecht ;-)
Gewoon lekker laten zitten dus, alleen de bruine velletjes en de wortelaanzet hoeven er af.
Wil je dit voorkomen (al zie ik er geen duidelijke reden voor) dan moet je de uien wat korter en liefst ook in het donker bewaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn dus NIET de wortels, het is vooral blad dat uitloopt; het nieuwe uienplantje. De worteltjes zijn dat gruttel aan de onderkant. Dat eten we doorgaans niet, want de huid zit er nogal strak omheen en dat kan wat vezelig zijn. Giftig zijn ze niet