Kun je meloen verwarmen en in de curry doen?

Ik zit erover te denken om stukjes meloen in een curry te doen. Net zo als je ananas in een curry kunt toevoegen. Nu kom ik nergens een recept tegen met ‘warme’ meloen. Is daar een reden voor?

7 jaar geleden
in: Koken
3.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
wat voor soort meloen?

Het beste antwoord

Meloen is familie van de komkommerachtigen en bestaat voor zo'n 95% uit water.
Het is dus een goede dorstlesser mits hij rijp is en koud wordt gegeten.
In combi met verse groenten kan het een pittige salade worden, in combi met andere verse zomervruchten is het een lekker dessert en samen met rauwe ham, kaas of salami is het een uitstekend voorgerecht.
Verhitting verdraagt hij echter niet, want gekookt smaakt hij echt naar niets. Hij voegt dus niets toe aan smaak.

Je kunt hem wel koud toevoegen aan een kruidig sausje ( bijv. 50 ml. water dat 5 min. zacht gekookt heeft met 1 gekneusde stengel citroengras, citroensap, 1 theel. vers geraspte gember en wat venkelzaad, citroengras eruit, 2 lepels rietsuiker en 1 theel. kerriepoeder erin oplossen en afkoelen. Dan een deel gepureerde meloen erdoor en evtl. wat water naar smaak en tot slot meloen in stukjes erdoor scheppen en de pitjes van een granaatappel). Je hebt dan een lekker zoete meloencurry.
Ook kan je er een meloenchutney van maken die je bij een curry kan geven of als dipsaus kunt gebruiken. Als je wilt kan ik je daar ook wel een lekker recept van geven.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ga even uit van de Cantaloupe meloen vanwege de kleur en heerlijk zoete smaak als het goed gerijpt is.

Cantaloupe heeft de eigenschap zachter te worden bij het meekoken en krijgt een slijmachtige structuur, niet prettig om te eten.

Wat je wel zou kunnen doen is de stukjes meloen aan een spiesje rijgen en een minuut of 5 à 6 op een hoog vuur grillen zodat de buitenkant licht karameliseert en en stevigere structuur krijgt. Van binnen blijft het zacht. Als het hoofdgerecht klaar is kun je de gegrilde cantaloupe dan toevoegen. Ik gebruik de gegrilde spiesjes met cantaloupe (en ananas) als garnering bij het barbecueën naast de kipsaté.

Succes en eet smakelijk!
7 jaar geleden
Er is wel een recept te vinden voor warme meloen, namelijk met krokant gebakken ham. Daarbij wordt een Galia-meloen gebruikt. Het lijkt mij dat je op dezelfde manier bereide stukjes Galia-meloen heel goed ook kunt toevoegen aan curry. Alleen zou ik dan de olijfolie vervangen door archaïde-of zonnebloemolie. Daar bak je de in blokjes gesneden meloen in.
Amadea
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Waarom de olijfolie vervangen? Smaakt dat vies bij meloen?
Amadea
7 jaar geleden
Nee, maar het past niet goed bij een Aziatisch gerecht - wat curry is. Olijfolie gebruik ik vooral in mediterrane schotels.