Is siroop getrokken van kapotte kersenpitten ook giftig?

Gisteren had ik het idee om zelf amarena kersen te maken. Om het meer smaak te geven zag ik in verschillende recepten op internet gelezen dat je de kersenpitten kapot moet slaan met een hamer (stuk of 12) en in een theezeefje mee moet laten trekken in de saus met de kersen. Zo gezegd, zo gedaan, maar nu lees ik dat kapotte kersenpitten giftig kunnen zijn!

Mijn vraag is nu; Kan ik mijn ingemaakte kersen en de siroop nog wel consumeren (het theezeefje met de pitten heb ik er na een half uur weer uitgehaald) of kan ik beter de heleboel weggooien :(

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
4.3K
SimonV
7 jaar geleden
Kapot geslagen kersenpitten produceren automatisch waterstofcyanide.
Het is alleen de vraag of de concentratie in de siroop zo groot is dat je er hinder van ondervindt. http://www.smashinglists.com/top-10-poisonous-fruits/ http://www.voedselradar.nl/p/skull/top-10-van-giftig-eten-waar-we-gek-op-zijn/

Antwoorden (1)

Je kunt een lichte cyanidevergiftiging oplopen door het fijnkauwen van een paar kersenpitten. Symptomen waaraan je dit kunt herkennen zijn: hoofdpijn, versnelde ademhaling, hartritmestoornis, duizeligheid en overgeven. Het zijn vooral kleine kinderen die hier last van kunnen krijgen.

Maar in kersenpitten zit lang niet zoveel gif als in die van abrikozen en amandelen. Dus je kunt de siroop als gezonde volwassene gerust gebruiken. Alleen kan je deze beter niet aan kinderen te geven (en ook niet aan je huisdier, want dat reageert er nog veel sterker op).
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Als je bij vijf pitten al iets merkt, lijken me twaalf pitten helemaal niet gezond: http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/582672/kersenpitten-consumeren-alvorens-vergiftigd-raakt
paulus811
7 jaar geleden
Op pitten kauwen is nog iets anders dan ze mee laten trekken in een siroop.
Amadea
7 jaar geleden
Precies, paulus. De restanten van de pitten zijn zelfs weggegooid, ze hebben alleen door mee te trekken een pittiger smaak geregeld. Welk percentage van de siroop krijg je binnen als je dit over je toetje giet? Hooguit met het gif van een half pitje...
SimonV
7 jaar geleden
Klinkt logisch. Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de reactie! Ik zat zelf ook al even te rekenen hoe groot het percentage gif per portie nu daadwerkelijk zal zijn, maar nu ik het ook van jullie zo hoor, ben ik er al weer wat geruster op dat het gewoon nog lekker opgesnoept kan worden ;)