Als ik Hasselback aardappelen maak wordt de schil niet knapperig maar taai.Wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
4.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
misschien handig om te vertellen HOE je ze maakt, zodat mensen kunnen zien of je iets verkeerd doet

Het beste antwoord

Een taaie schil kan verschillende oorzaken hebben....te lage temperatuur van de oven....te weinig of teveel boter....de aardappelen te nat erin gedaan...te kort gebakken enz.

Het beste neem je in elk geval vastkokende aardappels die je na het schillen even in koud water legt. Je hoeft ze uiteraard ook niet te schillen als de schil mooi schoon is en niet te taai.
Nadat je ze in dunne plakjes hebt ingesneden leg je ze ook nog even in goed koud water.
Verwarm de oven goed voor op 200 graden C. en smelt intussen wat boter in een pannetje. Plet een of meer knoflookteentjes als je dat lekker vindt en laat ze hun smaak aan de boter afgeven. Haal ze er daarna wel uit, als je de gesmolten boter over de aardappeltjes smeert. Maal er wat peper en zeezout over en leg ze in een met boter ingevette ovenschaal of op een vel bakpapier op het bakblik.

Intussen is de oven goed warm en dan zet je ze in de oven. Dan bak je ze ong. 45 min tot een uurtje in de oven. Soms wat korter als je geen grote of dikke aardappels hebt genomen. Haal ze elke 20 min. even uit de oven en smeer er weer wat boter over met een kwastje. Zo'n 10 min. voor het eind kan je er ook wat geraspte kaas evtl. met wat paneermeel vermengd over strooien. Zo worden ze zeker goudbruin en knapperig en zijn van binnen nog lekker zacht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met te natte aardappels bedoel ik overigens de aardappelen die uit het water komen. Die moet je dan wel even drogen ;-)
amc
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
Met te natte aardappels bedoel ik overigens de aardappelen die uit het water komen. Die moet je dan wel even droog maken ;-)