Kun je brooddeeg megen met havermout?

of met boekweitmeel?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik vergat de n van meNgen

Toegevoegd na 16 uur:
Ik weet dat je verschillende soorten bloem samen kunt gebruiken voor brooddeeg, maar kun je wat havermout of griesmeel of boekweit o.d. er doorheen doen, als toevoeging?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.6K
Amadea
8 jaar geleden
Met havermout vermoed ik dat het een heel droog brood zal worden, heel moeilijk om weg te kauwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik laat altijd de (snelkokende) havermout eerst weken in warm water en daarna het tarwemeel erbij. Heerlijk. Ongeveer 10% havermout
amc
8 jaar geleden
http://www.broodbakshop.nl/blog/recepten/brood-met-havervlokken-en-honing/ Kijk hier maar eens....het is werkelijk lekker brood en inmiddels een van mijn favorieten!

Het beste antwoord

Als je havermout - of hele havervlokken - bijvoorbeeld door de blender gooit, krijg je een meel en dat zou je inderdaad kunnen gebruiken voor brood. Ik doe dat wel eens, maar dan meng ik het wel altijd met een ander meel.

Let er op dat zowel haver als boekweit glutenvrij is, zodat je geen natuurlijk bindmiddel hebt. Zonder andere ingrepen krijg je dan een ingezakt en droog brood. Je zult daarom iets anders moet gebruiken wat het deeg bindt, zoals ei, psyliumzaad, guargom of een combinatie. Als je zoekt op glutenvrije recepten voor brood, vind je genoeg adviezen. Het is echter lang niet zo eenvoudig om een goed, mooi en lekker glutenvrij brood te bakken, dus het zou heel goed kunnen dat het de eerste keren mislukt. Je moet het korter kneden en ik meen ook langer laten rijzen: de precieze instructies daarvoor zijn goed te vinden via google.

Als je niet per se een glutenvrij product zoekt, dan kun je beter je havermeel mengen met bijvoorbeeld tarwe- of speltmeel. Dan krijg je een prima brood, mits je niet teveel haver gebruikt ten opzichte van je andere meel.

N.B.: voor haver geldt geloof ik dat het in Nederland vaak niet in volledig glutenvrije omgevingen wordt verwerkt, dus je mag het niet als glutenvrij beschouwen voor mensen die absoluut geen gluten verdragen, tenzij de verpakking duidelijk aangeeft dat het glutenvrij is. Het gedraagt zich bij het bakken natuurlijk wel als een glutenvrij meel, vandaar mijn advies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Hoe kan het dan dat havermoutpap zo dik gebonden wordt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is het zetmeel. Maar binden is iets anders dan plakken, en dat is wat de glutenstructuur doet voor brood e.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ging mij niet per sé om glutenvrij, maar toch goed om te weten dat havermout en boekweitmeel glutenvrij is.