Waar komt de traditie van asperges met ei vandaan?

Veel mensen eten asperges met ei en ham, of zalm. Waarom is dat? Andere groenten worden niet met ei gegeten, behalve dan bij spinazie, daar zie je het ook wel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.5K
AWM
14 jaar geleden
Andere groenten niet? Nooit een ei door je sla gedaan, of bij je spinazie?
AWM
14 jaar geleden
Oeps, de spinazie noemde je zelf al...

Antwoorden (8)

Misschien vinden mensen het lekker..? En hebben ze het van hun ouders mee gekregen of iets..

(ik niet, hou niet van asperges ;) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon om dat het lekker is net zo als spinazie met ei en kaas, maar met wat azijn en zalm is het nog lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk uit Limburg en omstreken want daar komen ook de meeste asperges vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asperges met ei, botersaus en ham (eventueel ook nog gekookte aardappels) is op Vlaamse of Hollandse wijze..
Waarschijnlijk is dit gerecht ontstaan omdat de smaken goed bij elkaar passen.. Asperges hebben een vrij subtiele smaak, daar kan je geen overheersende smaken bij doen, als je wil dat de asperges de hoofdrol spelen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het wel traditie? Ik denk het niet, maar wel lekker. Ik denk dat het meer bourgondisch is, meerdere produkten bij elkaar, die qua smaak goed matchen, en dan een lekker glas wijn er bij. Mijn vader zaliger zou bij zoiets lekkers het volgend zeggen:"Dat geeft mij het gevoel alsof er en engeltje op mijn tong poept en plast".
En dat wil dan zeggen dat het verrekte lekker is.
14 jaar geleden
Gerechten ontstaan vaak in het gebied waar het product wordt verbouwd. Omdat asperges maar een beperkte periode van het jaar gegeten wordt, ziet men het ook als een luxe-groente. Van oudsher wordt het met ei en ham gegeten. Ham was vroeger natuurlijk niet voor iedereen weggelegd en dan ook nog eens een eitje erbij, nou dan had je wat hoor!!

Traditiegetrouw als de mens is, blijft hij vasthouden aan oude gewoontes.

Persoonlijk vind ik ham echt niet lekker bij asperges en ei hoeft er van mij ook niet bij. Bovendien vind ik gewokte asperges veel lekkerder dan de gekookte. Maar ja, ik heb het recept niet mogen bedenken destijds ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt uit Limburg! Ik woon er zelf en geniet ieder jaar weer van deze heerlijke lekkernij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt vooral omdat de milde smaken van beide heel goed samen gaan. Een asperge heeft zo'n delicate smaak dat deze alleen goed geproefd wordt in combinatie met een andere zachte smaak. Asperges vallen snel 'dood' als je de saus te pittig maakt. Ei doet het heel goed, maar bijvoorbeeld ook een slappe botersaus of dillesaus.
Met pindasaus of curry/ketchup zal je helemaal niks meer van de asperge terugproeven.
Heerlijk die asperges, vooral met een lekker groot glas ijskoude chardonnay!
Persoonlijk vindt ik de ham en de zalm er al veel te sterk bij smaken. Enkel een paar druppels olijfolie maken het al af..