hoe ontstaan die zwarte vlekjes op frietjes?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
5.6K
dudemeister
8 jaar geleden
het kan natuurlijk ook verbrande restjes zijn van vorige baksels - vooral paneermeel van kroketten - en die dan op je patat terchtkomen. geregeld filteren of verversen

Antwoorden (1)

Die ontstaan niet, maar zitten al op de aardappels. Als die bij het schillen niet goed ontpit worden blijf je ze na het frituren nog altijd zien.

Vervolgens ben ik op internet op zoek geweest naar hoe het komt dat aardappels van die pitjes in de schil hebben. Maar dat is zo vanzelfsprekend, dat het antwoord niet te vinden is...

Toegevoegd na 25 minuten:
Uiteindelijk toch wat gevonden: De ogen of pitten van een aardappel zijn in feite knoppen die een volgend jaar elk een nieuwe plant kunnen vormen. In deze ogen zit solanine, daarom is het beter om ze weg te snijden. Op dunschillers zit daarom vaak zo'n uitstekertje (zie bijvoorbeeld http://www.alink-tafelen.nl/image/cache/data/Producten/Famos-dunschiller2-500x500.jpg ).
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat antwoord is wel te vinden
"De ogen of pitten van een aardappel zijn in feite knoppen die een volgend jaar elk een nieuwe plant kunnen vormen."
http://www.nivaa.nl/nl/over_aardappelen/de_aardappel/de_aardappel
Amadea
8 jaar geleden
Ha, in de tussentijd had ik dat zelf ook gevonden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vond het ook al vreemd dat JIJ dat niet kon vinden....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op frietjes ontstaat het door de plasmolyse die optreedt bij het blootstellen aan een omgeving met een hogere osmotische waard, bij frietjes meestal zout.
Amadea
8 jaar geleden
Is eet friet altijd ongezouten. En toch zitten die vlekjes er soms op. Dus wat het ook mag wezen wat jij beweert, goeievraagmeneer69, het klopt niet.