Het lukt mij niet om met water en bloem een starter voor zuurdesembrood te maken. Wie heeft ervaring en wil zijn kennis met mij delen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Antwoorden (3)

Op de site van Levine, uit de keuken van Levine, kun je veel tips vinden. Vaak lukt het niet in één keer. Vooral de randjes goed schoon houden anders gaat dat schimmelen. Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien moet je gist erbij gebruiken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met gewone bloem zal het niet snel lukken om een goede starter te maken.
Het beste gaat dit met volkoren roggemeel. Dit bevat veel meer micro-organismen dan gewone (tarwe)bloem. Je kunt natuurlijk ook volkoren tarwemeel of spelt gebruiken, maar met rogge maak je de meeste kans als beginner.

Bedenk ook dat de starter echt bij warme omstandigheden moet staan en dat de kamer bij 18 graden C. vaak al te koud is, vooral als hij overdag lekker in het zonnetje heeft gestaan.Bij 25 graden C. is hij dan weer wel te warm en zal hij ook niet werken.

Het beste gaat het als de temperatuur constant zo rond 20 graden C. ligt, tochtvrij is en de kom/pot waarin de starter zit niet luchtdicht afgesloten is. Het best zet je de kom weg met een vochtige theedoek eroverheen en doe je het in een weckpot, leg de glazen deksel er dan los op, zonder rubberring en klemmen.

Uiteraard zorg je ervoor dat alles goed schoon is voor je ermee begint.

Zelf gebruik ik zelden de weegschaal en doe het op gevoel. Ik doe 3 eetlepels volkoren meel in een kom en giet er langzaam zoveel lauwwarm water op tot ik een ietwat dik papje heb. Je kunt ook uitgaan van gelijke hoeveelheden meel en water die je afgewogen hebt...bedenk wel dat dit vaak in een maatbeker niet kan, dus neem de weegschaal ervoor. Je kunt ook beginnen met 40 gr. roggemeel en 100 ml. lauwwarm water of 100 gr. volkoren meel met 1-2 dl. lauwwarm water. Zorg in elk geval ervoor dat je niet teveel water hebt genomen.

Meng alles met een schone lepel goed door elkaar en zet de kom, met vochtige doek erover, lekker in het zonnetje of bij de kachel weg, zolang het maar bij kamertemperatuur is. Roer het papje de eerste 2 dagen, 2-3 keer per dag even door en dek het weer af.
Komt er een laagje water op te staan, schep er dan 1 lepel meel bij en roer weer even door.
Op de 4e dag voed je de starter weer met 1 lepel roggemeel en 1 lepel lauwwarm water. Als het goed is, zal het papje bubbeltjes vertonen en beginnen te rijzen. Je kunt bijv. ook een elastiekje om de pot doen (als je het in een pot hebt gedaan) om het niveau te bekijken. Is het begonnen te rijzen, dan voed je daarna de starter met dagelijks 2 lepels roggemeel én 2 lepels lauwwarm water, totdat je voldoende hebt voor een brood (zo'n 150 gr.) én zo'n 150 gr. om te bewaren voor de volgende broden.
Bewaren doe je hem daarna dan in de koelkast in een afgesloten diepvriedoos o.i.d.
amc