Hoe komt het dat de gekookte eieren van onze kippen nooit goed te pellen zijn, maar de eieren uit de winkel wel?

We koken beide soorten eieren op dezelfde manier en laten ze ook goed schrikken. We hebben best veel eieren elke week van onze eigen kippen, dus eten ook wel eens een ei dat wat ouder is. Ook die eieren zijn minder goed te pellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Antwoorden (4)

Dan zijn de eieren waarschijnlijk nog te vers.
Een ei uit de winkel is al bijna 2 weken oud als je het koopt.
Een vriend van ons had 40000 legkippen.
De eieren werden 1 x per week opgehaald.
Dan is het eerste ei al 7 dagen oud.
Dan gaan ze naar het sorteercentrum,waar de bestellingen klaar worden gemaakt voor de grote supermakten.
Vanuit de verdeelcentra ,,van de supermarkten gaan ze pas naar de supermarkt.
Daar liggen ze ook nog eens een paar dagen,in de schap of het magazijn.
Bij U thuis worden ze direct gebruikt,,of af en toe een paar.
Dus tel er ook maar een week bij.
Alles bij elkaar kom je zo aan een ei ,,dat al 2 weken oud is.
Dat is helemaal geen probleem.
Goed bewaard,,niet in de koelkast kan een ei rustig 4 a 5 weken oud worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn leraar op school, en dat ging alleen maar over eieren, zei dat je een ei na 3 maanden nog wel kon eten.
Niet dat ik dat iemand wil adviseren, vroeger werden eieren in kalk gelegd, dan bleven ze nog veel langer goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant,,in kalk leggen ga ik eens opzoeken.
Van de zomer pruimenjam gemaakt in roemenie.
Gaat ietsje anders als in nederland,,,de jam bijna zo dik als compot gaat in grote emaile potten.
Die worden op zolder gezet.
Gewoon met een losse deksel erop.
De jam kan na 3 jaar nog gegeten worden.
Na verloop van tijd kan er een laagje schimmel opkomen.
Maar dit sluit de jam luchtdicht af.
Dit schep je eraf,en je hebt verse jam.
En zo begint het proces weer opnieuw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook interessant eef, komt er geen alcohol in de jam, zodat er door de vergisting een CO2 laag boven de jam komt die bederf tegengaat? ik heb hier een link over het bewaren van eieren in kalk:
http://toverleven.cultu.be/rauw-ei-bewaartrucs
zelf heb ik er geen ervaring mee. ik geef voorkeur aan vers!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook ik geef de voorkeur aan vers.
Wat eieren betreft.
Bij de jam komt geen alcohol .
Maar als de jam gekookt is.
Wordt deze een tweede keer gekookt,nadat de vellen verwijderd zijn.
Het is een proces waar je een dag mee bezig bent.
Een oud hongaars roemeens recept.
Als je de eieren van je eigen kippen een week laat staan gaat het een stuk makkelijker.

Eieren die in de winkel liggen zijn nooit zo vers als de eieren van je eigen kippen, deze eieren worden namelijk 2 keer per week ongeveer opgehaald, gaan an nog via de handelaar / verpakker aan daarna via distributie naar de winkel.

Na het koken de eieren goed laten schrikken door ze in koud water te leggen helpt ook, maar verse eieren blijft lastig pellen.

Je kunt het verschil tussen verse en oudere eieren ook goed zien als je ze gaat bakken. Bij verse eieren zul je zien dat het eiwit veel dichter bij de dooier blijft, en ook veel hoger is, bij iets oudere eieren loopt het eiwit verder de pan door, en is het minder hoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is behalve van de leeftijd van het ei ook afhankelijk van de schaal .

Bij bepaalde voeding wordt de schaal te dun en dat resulteert na het koken en vervolgens afgieten en schrikken met veel stromend koud water af te spoelen , dat het toch niet te voorkomen is dat de schaal niet prettig te pellen valt. Heel lastig inderdaad...

Ik weet niet of dat niet zo is bij eieren uit de winkel.

Misschien kun je je eens werpen op de voeding van je kippen, wat het resultaat is van welke voeding en dan kan het ook nog liggen aan het soort kippen/het ras.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het ei echt niet te pellen is, dan moet je de schaal eerst zachtjes rondom breken en dan onder stomend water eraf halen. Het water dat tussen het ei en de schil komt, maakt het ei pellen makkelijker. Je kan ook aan beide kanten een gat maken en dan blazen. Dan lukt het ook. Kijk maar eens op YouTube.