Runderlappen of nog malser sukadelappen.

Vlees aanbraden aan beide kanten, dan op een heel laag pitje.
Beetje water toevoegen, klein scheutje azijn,
kruiden: zout & peper of cajun of tijm, rozemarijn en laurier).

Dan zo laten staan sudderen, runderlappen 2 à 4 uur, sukadelappen 3 à 6 uur.
Kan allebei rustig een uurtje langer. 2 à 3 keer omdraaien tijdens sudderen.

Lekker met aardappelen (vanwege de jus) en stoofpeertjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vorige week heb ik kalfs-wang gegeten. Het was net draadjesvlees, maar veel zachter en eigenlijk lekkerder dan het gewone draadjesvlees. Je moet de kalfswang ook stoven. http://www.hermandenblijker.nl/Actueel/Column/241/Herman_den_Blijker_over_kalfswang
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Een kalf is ook gewoon een rund, alleen nog een heel jong dier. Ergens logisch dat het vlees dan veel zachter is. De vezelstructuur is dan ook nog niet zo stevig.
Voor draadjesvlees gebruiken we meestal vlees dat lang gestoofd moet worden om het mals en zacht te krijgen. Het zogenaamde 'stoofvlees' is afkomstig van dieren met vezelrijk vlees en dit zijn over het algemeen runderen en paarden.

Het beste stoofvlees zijn doorregen delen waar dus nog vet doorloopt. Het meeste vet zit in de sukadelapjes en die zijn dan ook vaak het malst. Maar ook runderriblappen. schouderlappen en (magere) runderlappen worden als stoof- of suddervlees verkocht. Je kan er eveneens lekker draadjesvlees uit krijgen, mits je er de goede aanpak aan geeft. Dat betekent dat je er een zuurtje aan toevoegt (mosterd, wijn, azijn, tomaat enz) en het niet afblust met koud maar met warm water, zodat het vlees niet 'schrikt'. Het vlees moet dan wel enkele uren op lage temperatuur in de oven of op een heel klein pitje/sudderplaatje staan, voor het echt goed zacht is en in draadjes uit elkaar valt.

Goede paardenslagers zijn in ons land slechts nog 'met een lantaarntje' te zoeken, omdat het bij de vele paardenliefhebbers 'not done' is om een paard te slachten en op te eten. We eten hooguit paardenrookvlees of paardenworst en dit wordt meestal wel aangeboden in de schappen of bij een slagerij. In Frankrijk worden de vleespaarden speciaal gefokt voor de slacht en ook in België wordt het taaiere deel van de paarden vaak bereid als 'stoverij'of 'zoer vleis', dat vaak bij de patat wordt gegeven. In Oost Europa en vooral Argentinië is het normaal om paardenvlees te stoven en het is gewoon ook heerlijk draadjesvlees, dat alleen iets zoeter smaakt dan rundvees. Feit is dat de lekkerste jus, met de mooiste kleur, van paardenvlees afkomstig is.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +
Vrijwel alle soorten vlees kunnen als draadjesvlees heel geslaagd zijn.

Rundvlees is traditioneel de oorsprong van draadjesvlees; maar dit kan ook gemaakt worden met varkensvlees/ wild zwijn, schapen- en geitenvlees, en kip. En er zijn heerlijke recepten genoeg.

Vooral in de Indiase en indonesische keuken worden alle vleessoorten vaak zeer lang gekookt/gesudderd, onder meer om de kruiden er goed in te laten doordringen. Dat is geen flauwekul, want dat bevordert de houdbaarheid zonder koeling enorm (houdbaarheid is 3 a 4 maanden zonder koeling, zie de bron).
Vleesgerechten als Ayam Gulai (kip met kruiden) en Rendang (doorgaans rundvlees of kip, maar bij de Batakkers varken) koken urenlang op een laag pitje en worden zeer draderig -- en heerlijk.
Waar je wel voor moet uitkijken bij met name varkensvlees en kip: kort gebraden is het heerlijk (zeg 20 minuten tot een half uur), maar als je het echt tot draadjesvlees wilt laten doorstoven, moet je met dezelfde tijden rekenen als rundvlees: 2 1/2 a 3 uur minstens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga je zoeken naar "draadjes-vlees" , dan wordt daar rundvlees mee bedoeld en specifieker "stoofvlees" :

Magere runderlappen
Riblappen
Sukadelappen
Doorregen runderlappen
Hacheevlees
Kalfslappen
kalfsborstlappen

Pas sinds kort weet ik dat er nog meer rundvlees ook voor dit doel zeer geschikt is en ook niet onbelangrijk in deze dure tijden : het is een stuk goedkoper!

We hebben het over 'schenkel'-vlees. Dit vlees kennen we als 'soepvlees' en daar is het ook zeker lekker in .. in je eigen zelf getrokken bouillon, als basis voor een heerlijke soep.

Echter we hebben het nu over 'stoofvlees' en dat nu is heel goed mogelijk met diezelfde 'schenkel'!
Vraag de slager om hele plakken schenkel , dus bot en erom heen het vlees [ zoals je het in de supermarkt ook verpakt kunt kopen als basis van je eigen soep ].
Indien gebruikt als stoofvlees, laat ook nu het bot er aan of in ieder geval in de pan want hier zit zovéél smaak aan/in, zou zonde zijn om voor de bereiding te verwijderen.

Antwoord

Neem schenkel-vlees aan een stuk .

Dit vlees heeft bij mij de voorkeur omdat het ècht erg lekker is .
Bovendien en dat is ook niet geheel onbelangrijk , een stuk goedkoper is dan de andere varianten, de andere mogelijkheden.

Probeer het maar, eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Een + van mij!