wat gebeurt er mer het eten wat in kookshows wordt gemaakt?

Op diverse tv-zenders maken koks de hele dag door de lekkerste dingen. Ik ben benieuwd wat er met al dat eten gebeurt, wordt het opgegeten, zo ja door wie, of wordt het weggegooid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
3.5K

Antwoorden (1)

"Next Question: Wie eet het eten uit kookprogramma’s?
Antwoord: Cameramannen, producers, geluidsmensen en daklozen
DOOR HANINA AJARAI OP 13 JULI 2011

"Er komen steeds meer kookprogramma’s op tv. De meest populaire op dit moment zijn Masterchef en de verschillende spin-offs daarvan. Manus Groenen uit Utrecht heeft er een brandende vraag over: „Wat gebeurt er met al dat eten uit die programma’s?”

Het is een bekende shot uit Masterchef: de jury neemt een hapje, komt met een oordeel en schuift het bord weg om het gerecht van de volgende deelnemer te proeven.

Maar wat gebeurt er met de rest van die smakelijk uitziende  gerechten als de camera’s niet meer draaien? De makers van het programma zelf zijn helaas niet bereikbaar, maar navraag via andere wegen leert dat het meestal de crew is die na het afronden van alle opnames mag aanvallen.
De cameramannen (het zijn meestal mannen), producers, geluidsmensen en alle andere vloermedewerkers lopen uren achter elkaar te werken met om hen heen allerlei geuren die  neus en smaakpapillen prikkelen. Het is niet meer dan normaal dat ze op het eten afstormen als het werk er op zit.
Alleen is het niet altijd feest. Veel gerechten staan uren op tafel, beschenen door fel licht en wellicht aangeraakt door meerdere handen voor de styling. Niet alleen is dat niet hygiënisch, het eten kan dus al bedorven zijn tegen de tijd dat de camera’s gestopt zijn met draaien.

Bij Topchef, het Nederlandse programma met hetzelfde format, eten de deelnemers zelf het eten op nadat chef-koks Robert Kranenborg en Julius Jaspers een hapje hebben genomen. Een woordvoerder van RTL: „De kandidaten proeven na het oordeel van de chefs hun eigen gerecht om te bepalen of ze het eens zijn met het commentaar van de chefs. Ook proeven ze elkaars gerecht om te kijken of ze het eens zijn.”

Er is nog een derde optie. Masterchef Australia laat weten het overtollige eten te doneren aan liefdadigheidsinstellingen. Hetzelfde gebeurt bij veel programma’s van het Amerikaanse kookkanaal Food Network. De in de VS bekende tv-kok Rachael Ray laat bijvoorbeeld al het eten uit haar show ophalen door de in New York gevestigde organisatie City Harvest.
Zij zorgen dat het vervolgens door heel de stad bezorgd wordt bij daklozenopvangcentra, bejaardentehuizen, weeshuizen en andere plekken waar behoeftigen samenkomen."

De bron dateert van 2011 . Uitdelen aan studiopubliek kan natuurlijk ook.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, gewoon voor je creativiteit van zoeken.