Wat maakte duitse kersstollen zo lang houdbaar zonder conserveringsmiddelen?

In Duitsland maken ze ze weken van te voren net zoals in UK xpudding. In dat laatste zit veel alcohol maar dat beetje rum in die krenten voorkomt toch geen schimmel en zo of toch wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naast vet ook veel suiker
http://www.jerryke.be/recept?id=6616
suiker is een conserveermiddel.

Antwoorden (1)

Het zijn niet alleen de rozijnen die met rum doordrenkt zijn, maar door het deeg van de Dresdner stol zelf gaan ook nog zo'n 2-3 eetl. rum. Dit maakt echter niet alleen de stol langer houdbaar maar ook het hoge vet aandeel dat een stol bevat. Op een hoeveelheid van 2½ kg. bloem gaat zeker 1 kg. boter waarvan een deel zelfs geklaard is en geklaarde boter is te vergelijken met reuzel qua vetgehalte.
Zou je een versgebakken stol meteen aansnijden, dan zou het meer lijken op cake dan op brood. Door het laten rijpen en intrekken gaat de stol iets meer indrogen en een broodstructuur krijgen.

De Duitse Dresdner stol wordt na het bakken en volledig afkoelen, met gesmolten boter goed ingekwast en evtl. gesuikerd en daarna moet hij goed ingepakt worden in aluminiumfolie zodat er geen zuurstof bijkomt. Op een koele plek, die niet in de koelkast mag zijn, omdat die uitdroogt, moet hij dan enkele weken blijven liggen om goed in te trekken en te rijpen.
amc