Weet iemand een recept voor rijstepap?

Ik heb o.a. melk, kokos, vaniljsas, stroop, en uiteraard rijst ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Ingrediënten:
1 vanillestokje
1 l volle melk
200 g dessertrijst (pak à 400 g)
witte basterdsuiker (of fijne kristalsuiker)
donkere basterdsuiker (naar keuze)
kaneel
rodebessensap (fles, 250 ml)

Bereiding:
Vanillestokje opensnijden en met mespunt merg eruit schrapen.
In pan met dikke bodem melk met vanillemerg en -stokje aan de kook brengen.
Rijst en mespunt zout toevoegen en al roerend opnieuw aan de kook brengen.
Vuur (van kleinste pit van gasfornuis) zeer laag zetten en eventueel vlamverdeler gebruiken, want rijstepap brandt snel aan.
Deksel op pan leggen en rijst in ca. 12 minuten gaarkoken.
Met houten spatel regelmatig omroeren, ook goed langs randen van pan.
Pan van vuur nemen en vanillestokje verwijderen.
Rijstepap op smaak brengen met suiker en over vier schaaltjes verdelen.
Lauwwarm eten (rijstebrij) of verder laten afkoelen (rijstepudding).
Lekker met basterdsuiker, kaneel of rode bessensap.

Kookidee: om het romige karakter van dit nagerecht te benadrukken kunt u 2 eetlepels ongezouten roomboter door de warme rijstepap roeren. Of klop 125 ml slagroom stijf met 1-2 eetlepels suiker en spatel dat door de afgekoelde rijstepap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Rijstepap

Ingrediënten voor 4 personen
1 vanillestokje
1 liter volle melk
200 gram dessertrijst (pak a 400 gram, Lassie)
witte basterdsuiker of fijne kristalsuiker
naar keuze: donkere basterdsuiker - kaneel - rode bessensap (fles 250 ml, De Betuwe)

Bereidingswijze:
Vanillestokje opensnijden en met mespunt merg eruit schrapen. In pan met dikke bodem melk met vanillemerg en -stokje aan de kook brengen. Rijst en mespunt zout toevoegen en al roerend opnieuw aan de kook brengen.
Vuur (van kleinste pit van gasfornuis) zeer laag zetten en eventueel vlamverdeler gebruiken, want rijstepap brandt snel aan. Deksel op pan leggen en rijst in ca. 12 minuten gaarkoken. Met houten spatel regelmatig omroeren, ook goed langs randen van pan.
Pan van vuur nemen en vanillestokje verwijderen. Rijstepap op smaak brengen met suiker en over vier schaaltjes verdelen. Lauwwarm eten (rijstebrij) of verder laten afkoelen (rijstepudding). Leker mte basterdsuiker, kaneel of rode bessensap.Kookidee: lekker romigOm het romige karakter van dit nagerecht te benadrukken kunt u 2 el ongezouten roomboter door de warme rijstepap roeren. Of klop 125 ml slagroom stijf met 1-2 el suiker en spatel dat door de afgekoelde rijstepap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier een basisrecept voor rijstepap. Je kunt er zelf mee variëren:

Ingrediënten:
1 liter melk
125 gram paprijst
2 eierdooiers
1 vanillestokje
100 gram suiker
1 halve tot een hele theelepel kaneel (naar smaak )

Een pan omspoelen met wat water.
Daarin de cocosmelk met 2 deciliter gewone melk of water aan de kook brengen met het vanillestokje en de kaneel.
Het vanillestokje verwijderen, de gewassen rijst toevoegen en gedurende 40 minuten laten zwellen op een zacht vuurtje.
Wanneer de rijstepap voldoende ingedikt is de suiker toevoegen en nog even verder laten sudderen.
De eierdooiers als laatste voorzichtig er doorheen roeren De rijstepap in een schaal gieten.

Dit is een basisrecept voor rijstepap.
Je kunt er diverse lekkere dingen aan toevoegen zoals bv Tutti-Frutti, warme kersen, appel (compote of vers), enz.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heerlijke variant op de bekende rijstepap is deze;

1 pot kersen,
500 ml. melk,
iets zout,
100 gr. dessertrijst,
4-5 el. suiker,
2 eieren,
1 zakje vanillesuiker,
250 gr. magere kwark,
2 el. + een beetje boter,
kaneelsuiker.

Laat de kersen goed uilekken en dep ze wat droog.
Breng de melk + een snufje zout aan de kook in een hoge pan.
Voeg de rijst en 2 eetl. suiker toe en laat afgedekt zo`n 35-40 min. zachtjes koken. laat de pap een half uurtje afkoelen.
Roer 2 -3 el. suiker en de vanillesuiker door de eieren en voeg hier de pap,de kwark en de kersen aan toe. Roer alles door elkaar tot een geheel. verdeel de pap over 6-8 ovenvaste bakjes of 1 grote ovenschaal. Verdeel nu vlokjes boter over de bakjes
Bak de rijstepap nu 20-30 min in een voorverwarmde oven van 200 graden. Strooi kaneel gemengd met suiker over de warme schaaltjes. Dit is zowel warm als koud errrug
lekker!
amc
14 jaar geleden
De dessertrijst heb je sowieso nodig. Op het pak staan diverse recepten.
Kijk meteen in de winkel wat je nog meer nodig hebt. Een liter melk om in te koken of melk en slagroom half om half. Niet goed voor je, wel lekker.