Kun je rauwe eidooiers of eiwitten bewaren in de diepvries?

Ik bak best vaak dingen, en vaak heb je dan óf veel eiwitten óf veel eidooiers nodig. Kun je de resten van de eieren dan invriezen om er later iets mee te maken of wordt het dan onbruikbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
21.4K

Het beste antwoord

Dat kan heel goed.
Of het nu alleen eiwit, eigeel of het hele ei is, als het maar niet in de schaal zit.
Je kunt het vrij lang bewaren, eenmaal ontdooid kun je het niet meer invriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In principe kun je eieren niet goed invriezen, zowel rauwe als ongekookte eieren niet, dat wil zeggen niet als gewoon ei in de schaal. Wel kun je eieren loskloppen en in een goed afgesloten diepvriesdoos in de diepvries (maximaal drie maanden) bewaren. Ditzelfde geldt voor losgeklopte eierdooiers. Eiwit is wat langer houdbaar, maar bewaar het niet langer dan een maand of 5 in de diepvries.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan. Je kunt ruwe eieren alleen niet in zijn geheel invriezen. Wel kun je de eidooiers apart van de eiwitten invriezen.

Eiwitten invriezen:
Doe de eiwitten in een plastic zakje, of in een ijsblokjesvorm. 1 eiwit per vakje, en zodra ze bevroren zijn, kun je ze overdoen in een plastic doos of zakje.

Als je eigeel invriest worden ze gummi-achtig. In ontdooide toestand kun je er dan eigenlijk niets meer mee doen. Wanneer je eidooiers wilt invriezen, moet je ze vooraf mengen met zes gram zout of suiker per 100 gram eigeel. Het zout/ suiker zorgt voor een lager vriespunt waardoor kleinere kristallen ontstaan. Hierdoor krijg je minder schade aan de structuur van de dooier. Of je suiker of zout gebruikt, bepaalt overigens weer wat je er later mee gaat doen: iets zoets of iets hartigs, dus schrijf op de verpakking vooral erbij wat je eraan hebt toegevoegd. Ook voor eigelen geldt: in een zakje of eerst in een ijsblokjesvorm.

Voor allebei geldt: rustig laten ontdooien (bijvoorbeeld een nachtje in de koelkast), en daarna meteen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een ei nog niet bewerkt is, is dat geen ruw ei, maar een rauw ei.
ruw is een term om aan te geven, dat het niet glad is, en rauw is een de term voor ongekookt, -gebakken, -gepocheerd of wat je dan ook allemaal kunt doen met levensmiddelen (wegooien, invriezen en consumeren uitgezonderd).