De suiker dient vooral om de gist te voeden. Niet zozeer om het brood zoeter te maken, want de kleine hoeveelheden zoals je die vindt in de meeste broodrecepten, worden nagenoeg volledig omgezet in koolzuurgas en alcohol. Het zorgt dus voor een chemische reactie met gist, zodat het brood gaat rijzen. Daarnaast zorgt een beetje suiker ook voor een bruinere korst.

Je kunt echter ook prima brood bakken zonder suiker. Ik doe dat al jaren niet meer anders. In verhouding gebruik ik iets meer gist, maar ik merk eigenlijk weinig verschil verder. Ook meel - zeker wit meel, dus bloem - is trouwens en soort suiker en voedt dan ook op vergelijkbare wijze de gist. De suikers uit meel worden alleen minder goed omgezet, dus suiker werkt als een soort 'pep' voor het rijsproces. Nodig is het echter niet, al zal het misschien in brood met een laag glutengehalte of bij andere recepten waarbij door de precieze samenstelling het rijsproces moeilijker verloopt, minder gemakkelijk weggelaten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Suiker is een smaakmaker, evenals zout. Bovendien is het brood beter snijbaar, anders valt het uit elkaar.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Het lijkt mij onzin dat brood zonder suiker uit elkaar zou vallen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb vorige week een heerlijk bruinbrood gebakken zonder suiker. Dat viel echt niet uit elkaar. Er hoefde maar 15gr suiker in volgens de verpakking. Die hoeveelheid op ruim anderhalf pond aan andere ingrediënten vond ik onzin en ik heb het dus weg gelaten. 15gr suiker voorkomt echt niet dat 750gr aan andere ingrediënten uit elkaar valt.
Suiker is nodig als voeding voor de gist. Zonder suiker rijst gist-brood dus niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een tijdje zelf brood gebakken. Op sommige sites wordt gepleit voor suiker in het deeg, omdat daardoor het gist beter zou werken (een gemalen vit. C tablet wordt als alternatief aangeraden). In mijn zoektocht naar het beste recept kwam ik uiteindelijk gewoon uit op een recept zonder suiker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Misschien handig om het recept zonder suiker te vermelden voor de vraagsteller
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima, al was dat niet de vraag ;) Ik heb gegoogled want ik had het destijds het recept op een papiertje staan, maar ik eet inmiddels bijna geen brood meer dus heb het weggegooid. Hier een voorbeeld: http://www.moestuinforum.nl/broodbakken-een-paar-basis-tips-t1143.html
Ritsuka
8 jaar geleden
Uit het laatste deel van de vraag 'hoeft dat echt' haalde ik dat de vraagsteller op zoek was naar een recept zonder
doralien
8 jaar geleden
Tja ik vroeg me af of het echt nodig was suiker erin te doen, ooit heb ik lang geleden zelfs eens brood klaargemaakt dit zonder suiker, nu hoor leesik veel dat er suiker in moet voor het gisten? Daarom vroeg ik me af is dit veranderd dr gebruik van broodbakmachines ??? Of willen ze iedereen suikerverslaafd aken?
Ritsuka
8 jaar geleden
Suikerverslaving bestaat niet. Suiker heeft geen eigenschappen die lichamelijk verslavend werken zoals bij bepaalde drugs
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las niet zo lang geleden in een gezondheidsblaadje dat suikerverslaving wel degelijk bestaat. De kans dat je het zelf bent is zelfs groot. In het supermarkt voedsel zit meer suiker dan je denkt. Zou je dat accuut stoppen krijg je wel degelijk afkick verschijnselen.
Hier een link die ik even van internet heb gehaald. http://www.optimalegezondheid.com/suikerverslaving-deel-2-wat-kun-je-er-aan-doen/
Ritsuka
8 jaar geleden
http://urbanantonio.com/25-things-you-should-know-about-sugar/
Staat bij punt 1 uitgelegd. Suiker zelf is niet verslavend, het is een verslaving aan eten of een andere eetstoornis, dat is geestelijk. Lichamelijk heeft het geen verslavende eigenschappen.