waarom mislukken cupcakjes als je er kleurstof in doet ?

Hoi , ik probeer heel vaak mijn cakjes te kleuren met kleurstof en dan mislukken ze altijd ( worden lelijk en blijven plat ) !
Nu met jam en bietjes geprobeerd en komen er weer wit uit .

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (1)

Lukken ze altijd wel als je er geen kleurstof in doet?
Is dat het geval, dan gaat het mis bij het toevoegen aan het beslag, want het maakt het beslag normaliter niets uit of er een kleurtje bij gedaan wordt.
Je hebt verschillende kleurstoffen die eetbaar zijn. De meeste taartenshops e.d. hebben de mooiste kleurtjes in vloeibare vorm, als pasta of als gel in een tube.
De hoofdzaak is dat je er druppelwijze mee verdelen kan.

Je doet het beslag in een kom en voegt hier een paar druppeltjes aan toe. Ga het dan niet mixen maar roer het er rustig of scheppend doorheen, zodat je de luchtige structuur zoveel mogelijk behoudt van het beslag. Begin met weinig kleurstof en als je het feller of sterker van kleur wilt hebben druppel je er een drupje bij totdat je de juiste kleur hebt.

Misschien was dat wel jouw fout....je hebt teveel geroerd en/of gemixt in het beslag en dat zal dan snel inzakken. Hoewel dit niet erg hoeft te zijn, want een platte cupcake kan je ook heel goed met een topping decoreren. Heb je kleurstof in een tube, in de vorm van gel, dan kan je zelfs makkelijk de frosting er een kleurtje mee geven.
Hier een ideetje voor regenboog cupcakes;

https://www.youtube.com/watch?v=A9478DNdSgo
amc