Hoe maak ik makkelijk een weekmenu boodschappenlijstje?

Ik wil graag een slimme manier bedenken om door de supermarkt te gaan en boodschappen te doen. Ik had net een discussie waarbij ik zei dat het handig was om het per domein in de supermarkt te doen, maar mijn vriendin zegt dat het beter is om per recept te doen. Wat is de beste (meest efficiente) manier om een boodschappenlijstje te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ga je 1x in de week naar de supermarkt of meerdere keren? Ga je naar 1 winkel of meerdere? Als je altijd naar dezelfde winkel gaat, zou ik het op volgorde zetten van jouw looproute
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je altijd naar een andere gaat, is het nog steeds handig de AGF, de vlees en zuivel, de schoonmaak en verzorging, de pakjes en potten etc. bij elkaar te zetten. Op je lijstje zoekt een STUK makkelijker dan in de winkel ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben nu wel een beetje nieuwsgierig naar je vriendin.....heeft die nog maar zo weinig 'boodschappenervaring' ?
Want mijn dochter had ook soms die neiging. Die kwam uitgeput met haar kleine mandje voor twee dagen bij de kassa , terwijl ik met mijn overvolle kar voor ruim een week al zo ongeveer aan de beurt was :lol:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om het overzicht te houden in je kar zou je kunnen proberen om de boodschappen in je kar te verdelen op basis van recept.
Zet bv een paar doosjes of tassen in je kar om je te helpen bij de verdeling. Loop dan langs bv de groenteafdeling en zet de groente voor recept 1 in doosje 1, groente voor recept 2 in doosje 2. Vervolgens de zuivelafdeling: zuivel voor recept 1 gaat bij de groente in doosje 1 enz.
Voordat je afrekent kijk je per doosje of je alles hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, ja, dat de ik ook , vooral als er in mijn lijstje ruimte is voor 'improvisatie' (i.e. aanbedingen). Per "maaltijd" groepjes maken in de kar ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt wel per recept opschrijven, maar dan niet bovenaan je papiertje beginnen. Wel alles door elkaar opschrijven, op zo'n manier dat het toch op volgorde van de winkel komt te staan. Zelf doe ik het meestal zo. Ik maak wel een uitzondering voor sommige producten; eieren bijvoorbeeld altijd laatst, dan kan ik ze bovenop zetten, i.v.m. breken :-)
En grote onhandige dingen zoals pakken wc-papier ook.

Het beste antwoord

Uiteraard per domein ; anders loop je voor zeven recepten gewoon zeven keer de supermarkt door, en nog een of twee keren extra voor de overige bodschappen. Slim is anders. Of je moet het zien als een soort lichamelijke oefening ? Groente - vlees - rijst - aardappels - conserven - vlees - pasta - vlees - groente....yeah...

Meestal weet je redelijk wat de "volgorde" is van je boodschappen in de supermarkt waar je het vaakst komt, maar ook bij totaal verschillende (zoals de Aldi met zijn groente aan het eind) is het handig om per categorie (want die zijn bij de meeste supermarkten redelijk hetzelfde) de artikelen te groeperen.

Dus, even een willekeurig voorbeeld, fruit en groente bij elkaar, vlees en vleeswaren bij elkaar, zuivel bij elkaar, brood en gebak bij elkaar, soepen en sauzen, mixen pakjes en zajes bij elkaar etc. Kun je in elk geval per "afdeling"/ gangpad kijken of er wat van op je lijstje staat, en zo niet zelfs hele paden overslaan. Naarmate je het vaker gedaan hebt, gaat het steeds makkelijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan ook alle boodschappen invoeren in de app van Albert Heijn en sorteren op looproute. Indien je boodschappen doet bij een andere supermarkt schrijf je de ingrediënten van de recepten op per categorie. Je maakt bijvoorbeeld een categorie "groenten", "vlees", "zuivel", "dranken", "diepvries", etc.
Dan heb je alles in huis maar kun je toch efficiënt boodschappen doen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed advies, maar toch een minnetje: Die app kan niet iedereen installeren en niet iedereen gaat naar de AH.