Kunnen metalen vormpjes met gietchocolade?

Ik wil binnenkort met mijn kinderen chocolade gieten. Ik heb alleen metalen vormpjes in huis. Kunnen deze, of zijn siliconen vormpjes echt aanbevolen?

8 jaar geleden
in: Koken
7.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
met siliconen krijg je ze er makkelijker uit...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zeker weten freekfluweel.
Is wel afhankelijk van wat voor chocolaatjes je wilt maken, wilkers. Bonbons zijn minder kwetsbaar als flikken, en daarom ook 'veiliger' uit een metalen vorm te halen. Om ze er goed uit te krijgen, zorg je dat de chocolade koel is, en tik je ze er voorzichtig uit door op de buitenkant van de vorm de chocolaatjes los te tikken

Het beste antwoord

Metalen vormpjes gaan ook goed, ze hadden vroeger namelijk ook niet anders. Tegenwoordig werken ze liever met hard plastic of silicone, omdat dit toch makkelijker werkt en de bonbons er mooier door gaan glanzen.

Ik zou je wel aanraden om ze van tevoren goed in te smeren met cacaoboter die je er echt goed in moet poetsen. Zorg ook dat de chocolade goed getempereerd is. Alleen als hij op de goede temperatuur is zal hij er mooi uitzien en niet wit uit gaan slaan. Het tempereren zorgt er ook voor dat hij de juiste krimp krijgt. Het afkoelen kan ook beter op een koele plek in de kelder ofzo, omdat de koelkast vocht afgeeft wat niet bevorderlijk is voor je chocolade. Wellicht handig om te lezen hoe je tempereert;
https://www.kokswereld.nl/patisserie/chocolade_verwerking.html
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vorm
De chocoladevorm moet gemaakt zijn van een materiaal dat een snelle afkoeling van de vloeibare chocolade bevordert. Het moet aan de chocolade een mooie glans geven en daarnaast hygiënisch, schokwerend en prijsgunstig zijn. De vervaardiging van chocoladevormen was handwerk waarbij metaal om een mal werd gehamerd. In 1825 begon Felix Gomme te persen met een schroefpers, een procedé dat zich door de jaren heen verder zou perfectioneren. Tegenwoordig wordt veel kunsstof gebruikt.Maar metaal gaat zeer zeker ook.