hoe ingredienten achterhalen van een simpele saus van een horeca zaak? hoe en waarheen een SAMPLE opsturen voor exacte ingredienten??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Meestal is dit niet mogelijk. Elke kok zal zijn/haar succesrecepten geheim houden. Het is je broodwinning en om juist iets te maken waarvoor de mensen speciaal bij jou komen eten, dat recept geef je nooit uit handen! Je wilt dat de klanten naar jou toekomen en dat doen ze niet als een ander jou gerecht net zo maakt als jij of als de klanten zelf weten hoe ze het moeten maken.

Daarom zal je het preciese recept van Coca-Cola of de McDonalds produkten nooit kunnen achterhalen. Vaak rusten er patenten op en mag het recept niet openbaar worden. Het patent beschermt de maker namelijk en de ontwikkeling heeft hem immers vaak veel geld gekost, of het was zijn idee en ideeën zijn vaak onbetaalbaar.
Een ander kan er dan niet zomaar straffeloos mee aan de haal gaan.

Inmiddels zijn er vaak na jaren patenten verlopen en worden de ingrediënten prijs gegeven. Dan nog worden de preciese hoeveelheden niet vermeld, de juiste procedure of juist dat geheime ingrediëntje wat een produkt onnavolgbaar maakt. Een kenner zal vaak onmiddelijk het subtiele smaakverschil proeven tussen de echte coca cola en de vele nagemaakte merken.

Vooral in de VS wordt veel junkfood gegeten en velen gaan juist vanwege een bepaald gerecht naar een speciale zaak. Uiteraard zijn er mensen die proberen de gerechten zelf te maken en gaan aan de slag met experimenteren totdat ze denken de smaak gevonden te hebben. Een leuke site is dit; http://www.topsecretrecipes.com/Top-Secret-Recipes.html

Hierop staan diverse 'copycat' recepten van bekende geliefde dishes, zoals de Ikea gehaktballetjes, de mc.Donalds sauzen/gerechten enz. Ik heb zelf op hun manier eens de Bailey likeur gemaakt en moet zeggen dat hij net zo smaakte als de originele, zelfs nog iets lekkerder volgens mijn gasten.

Een simpele saus is nooit zo simpel als het lijkt. Iedere kok heeft ook een eigen wijze waarop ze bekende sauzen klaarmaken en er toch een twist aangeven die hem juist zo bijzonder maken. Ik heb ooit ergens een overheerlijke jachtsaus gegeten die nog nergens zo smaakte, hoewel iedereen het recept van jachtaus kent. Ik heb toen de kok mijn complimenten gegeven en op mijn allercharmantste manier gevraagd om het recept. Hij was erg gevleid en gaf het me met liefde zoals hij zei. Het was inderdaad het volledige recept, zo bleek toen ik hem zelf gemaakt had. Had hij iets achtergehouden dan had ik dat wel geproefd ;-).
Je kunt het dus altijd proberen om het aan de maker zelf te vragen, misschien heb je ook geluk!
amc