hoelang moet een filetlapje in de oven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
11.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die braad je toch in een koekenpan?

Antwoorden (1)

Een hele varkensfilet kan je goed in de oven bereiden, maar een filetlapje wordt er echt niet lekkerder door. In de koekenpan is het bruin en gaar binnen 4 à 6 min. Bak je het langer door, dan wordt het er alleen maar droger door. Het is namelijk heel mager vlees en zo'n lapje is maar dus, dus snel gaar.
Wat je wel zou kunnen doen is het even kort in de koekenpan laten bruinen en dan de plakjes die wél iets dikker moeten zijn (zo'n 1½ cm. dik) in de ovenschaal doen. Kruid ze dan pas met zout en peper en bedek ze met bijv. gebakken uiringetjes en appel of reepjes paprika, champignonnetjes ofzo. Giet er dan een sausje over of roer een mengsel van basterdsuiker, kruidnagelpoeder, heet water en wat mosterd en giet dit over de lapjes. Dek de ovenschaal af en zet het dan ruim een half uur in een oven van 190 graden C. Op deze manier worden de lapjes niet zo snel droog, omdat de bovenkant bedekt is en ze volop in vocht bakken.
Wil je ze echter zonder iets in de oven laten garen, dan is echt de koekenpan het beste! Voor de lapjes dan bruin zijn, zijn ze al doorgegaard en droog geworden.
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Oeps, typefoutje! ' zo'n lapje is maar dun, dus'......dit had er moeten staan ;-)