Hoe maakt men sojamelk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De gegeven antwoorden zijn waar, alleen als je met 'men' een fabriek bedoelt, dan mist er nog een stap, namelijk veel suiker toevoegen (vaak wel 100 gram per liter)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doe het met een sojamelkmachine: kopje geweekte sojabonen, water tot de max. lijn, en aanzetten. Daarna door een kaasdoek of bijv. schone pantykous zeven om de okara (sojapulp) van de melk te scheiden en je hebt heerlijke warme sojamelk. Op dezelfde manier kun je allerlei soorten notenmelk maken, ik maak meestal een mix van soja met zonnebloempitten of wat noten.

Het beste antwoord

Hoe maak je zelf sojamelk?

Stap 1: Ingrediënten
Om 1 liter sojamelk te maken heb je volgende ingrediënten nodig:
- 120 g sojabonen
- 1 liter water
Stap 2: Weken en ontvliezen van de sojabonen
Was de sojabonen en week ze in water gedurende 10-16 uren. Hoewel niet noodzakelijk kan je de vliezen verwijderen door de sojabonen te kneden en de losgekomen vliezen weg te spoelen met water. Als de vliezen verwijderd zijn kan je meer sojamelk uit de sojabonen persen. Een alternatief is om de droge sojabonen eerst te breken door ze te malen in een grof afgestelde graanmolen. De vliezen komen dan los en kunnen met water verwijderd worden. Het weekproces kan in dit geval verkort worden tot 6 uur.
Stap 3: Voorkoken van de sojabonen
Dit voorkoken is noodzakelijk om de bonensmaak van de sojamelk te verminderen. De enzymen die verantwoordelijk zijn voor de vorming van de bonensmaak worden dan vernietigd. Dit voorkoken gebeurt door de sojabonen gedurende enkele secondes te koken.
Stap 4: De sojabonen mixen
Mix de geweekte sojabonen in 1 liter water. Hoe langer je mixt hoe beter het rendement wordt. Normaal is een mixtijd van 2 minuten voldoende. Zeef de gemixte massa door een kaasdoek en knijp goed uit. Vang de sojamelk op. Het onoplosbare residu, dat okara wordt genoemd, kan verwerkt worden in brooddeeg of gebruikt worden als veevoer.
Stap 5: De sojamelk koken
Verhit de sojamelk tot het kookpunt (goed roeren) en laat het 10 minuten koken. Na het afkoelen is de sojamelk klaar en kan je ze nog 3 dagen houden in de ijskast.
Stap 6: De sojamelk op smaak brengen (optioneel)
De sojamelk kan zo gedronken worden maar de smaak kan verbeterd worden door er een beetje zout toe te voegen (koemelk bevat van nature ook veel zout).
fremar
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sojamelk maak je door sojabonen te malen en dan met water roeren. Na een tijd roeren over een filter endan heb je sojamelk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je vergeet het koken!
Allereerst week je de sojabonen zeker een nacht maar mag uiteraard ook langer. Ze
moeten minstens 10 uur weken wil je de vliesjes verwijderen. Het hoeft niet persee, maar zonder vliezen pers je wel meer melk uit de bonen. Na het weken kneed je de bonen en de losgekomen vliesjes spoel je weg met water. Dit doe je als eerste.
Daarna ga je de melk maken.

Voor 1 liter melk moet je uitgaan van 1 liter water en 120 gr. sojabonen.

Om de bonensmaak te verminderen moet je de bonen wel kort voorkoken. Dit hoeft maar enkele seconden, je hoeft namelijk alleen maar het enzym te vernietigen dat deze smaak veroorzaakt.

Neem 1 liter water en mix de ontvliesde bonen daarin. Hoe langer je er de mixer in hebt staan, hoe meer rendement. Het is in elk geval nodig om 2 minuten te mixen. Deze massa doe je dan in een kaasdoek of schone theedoek. Knijp alles goed uit boven een kom en deze verkregen melk kan je dan zo'n 10 min. zachtjes laten koken. Wel even goed roeren voor het aan de kook komt.
Na afkoeling is de melk dan klaar en kan je hem nog een dag of drie in de koelkast goed houden. Je kunt hem zo drinken of de smaak wat verbeteren door er iets zout aan toe te voegen.
amc