Kan ik de banaan in het recept voor bananencake vervangen door iets anders? Pompoen bijvoorbeeld?

Ik heb een geweldig recept voor bananencakejes, maar zou wel eens wat anders willen dan banaan.
Kan ik in het onderstaande recept de banaan vervangen door pompoen? Of door iets anders?

50 gram palmsuiker
5 eetlepels olie
2 of 3 eieren
3 of 4 rijpe bananen
Evt: vanille

200g volkoren bloem
½ theel zout
1 theel baksoda
50g gehakte walnoten of andere noten

Toegevoegd na 28 seconden:
Ik vraag dus niet om algemene recepten voor pompoencake of pompoenbrood, maar specifiek of ik de banaan kan vervangen in dit recept.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
6K
Ritsuka
9 jaar geleden
gewoon proberen
Rieneke1
9 jaar geleden
Wel eerst koken dan die pompoen, anders breek je je tanden :)
Ritsuka
9 jaar geleden
ik snap alleen de suiker in originele recept niet zo, rijpe banaan is al lekker zoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon even proberen wel even de vochtigheid in de gaten houden van je beslag. En de pompoen roosteren in de oven ipv koken anders neemt het teveel water op. Kan zijn dat je meer pompoen nodig hebt omdat pompoen minder smaak heeft.
@ ritsuka... Suiker is een belangrijk component voor het rijzen van een cake of taart. Je kan dat nooit zomaar weglaten.
Amadea
9 jaar geleden
Grappig dat er allemaal kattekopjes op de vraag reageren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt het vervangen met pompoen gekookt met wat appels krijg je er een betere smaak aan pompoen heeft weinig smaak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ritsuka - Ik verminder de suiker ook nog wel eens. bovendien is palmsuiker minder zoet dan kristalsuiker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mobie1980 - wat zou ik kunnen toevoegen om wat meer smaak te geven? Vanille? Citroen?
@maatje13 - appels zijn hier moeilijk te krijgen en nogal duur. Andere suggesties?
Amadea
9 jaar geleden
Waar is voor jou 'hier' dan, HeleneF? Kan je dan wel mango, papaya, ananas, of andere vruchten goedkoop verkrijgen? Pompoen is trouwens lekker te maken met (winter)wortel en gember. Dat past ook goed in een cake.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadea - ja, mango, papaya en ananas in overvloed.
wortel en gember erdoor - dat klinkt super. Dank voor de tip.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt de vruchten die je wel kunt krijgen gewoon gebruiken ook kun je er noten in doen ook kokos met de vruchten sucses er mee gewoon proberen en chocola mango lijkt mij wel groetjes marijke
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat voor fruit kun dan wel kopen mag ook wel blik of diep vries fruit zijn
laat mij dat even weten wat er wel te koop is

Het beste antwoord

Je kan de banaan vervangen door iets anders alleen is de uitkomst niet verzekerd.
Ik bedoel hiermee dat je niet zomaar een ingrediënt in een recept kan vervangen door een ander daar een recept dat is afgestemd op bananen niet gegarandeerd een goed resultaat geeft met een ander ingrediënt. Banaan heeft een bepaalde vochtigheid en zoetheid die een ander ingrediënt niet heeft, dit kan natter of droger zijn, of zoeter of zuurder en dan klopt het recept niet meer.
Ik wil daarmee niet zeggen dat je eindresultaat volledig om zeep zal zijn, je bent er alleen niet zeker van.
Als je een andere smaak wil is het best op zoek te gaan naar een recept dat is aangepast voor de vrucht die je wil gebruiken.