Hoe maak je een tournedos?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2K
Amadea
9 jaar geleden
Je bedoelt vermoedelijk bereiden in plaats van maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die maak je niet, die koop je gewoon in de supermarkt...
ronron1212
9 jaar geleden
Bij de echte slager koop je ze ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je begint met een koe te vangen/kopen.
Reddie
9 jaar geleden
@HappyBram , was ook mijn idee.

Antwoorden (3)

Daar is niets aan. Je slacht een rund en dan snij je hem open aan de achterzijde,op zoek naar een spier. Deze spier, de musculus psoas major, ligt op de lendenwervels, in de buikholte en loopt via het bekken door tot het bovenbeen bij de heup.
Het middendeel van deze spier snij je er uit en dan heb je een grote tournedos.
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Ik krijg er nu al trek in!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is wel een hele rare koe of anders een hele rare tournedos want ik heb altijd geleerd dat een tournedos een stuk van de filet pure is en die zit wel meer aan de voorkant van een koe hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je gewoon wat langer zoeken als je aan de achterkant begint :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke tekening?
En de filet pur zit nog altijd aan de binnenzijde van het stuk waar de entrecote van gesneden worden en volgens mij is dat nog steeds een stuk van d ribbenkast en die zit bij geen enkel dier aan de achterkant bij mijn weten.
haasbiefstuk
Haasbiefstuk is de meest malse biefstuk die we kennen. De biefstuk wordt in dikke plakken gesneden en snel om en om gebakken. Daarnaast kennen we de 'tournedo' een kleine biefstuk van het dunne deel van de haas. Het gemiddelde gewicht bedraagt maximaal 100 gram. Is de tournedo lichter dan 80 gram dan wordt deze vaak 'filet mignon' genoemd. Voor het bakken kunnen de stukjes eventueel omwikkeld worden met een plakje spek dat vastgezet wordt met een touwtje. Beide producten blijven door het opbinden tijdens het bakken mooi hoog.
haasbiefstuk
9 jaar geleden
Als je bedoeld hoe kom ik aan een tournedos, dan is het antwoord vrij simpel. Je snijdt gewoon een schijf af van een filet pure en draait hier een reepje spek rond dat je vastzet met een stukje touw.
Als je bedoeld hoe bereid ik een tournedos dan is het antwoord niet zo simpel, enfin niet simpel is niet het juiste woord maar je kan er alle kanten mee op. In feite kan je een tournedos op evenveel en op dezelfde manieren bereiden als een steak. Dus er zijn meer dan genoeg manieren om je tournedos te bereiden.
Maar meestal zijn de simpelste bereidingen nog het beste omdat je zo je product het meest respecteert.
Voor mij is de beste bereiding voor een tournedos een klassieker, namelijk gewoon kruiden met wat peper en zout en bakken in een lekkere boter, daarna de pan deglaceren met een goede bruine fonds even laten inkoken en dan de saus over de tournedos gieten en serveren met een aardappelkroketje en een gemengd slaatje, njam njam.
In ieder geval succes met je tournedos en smakelijk ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de taalpuristen: een filet pure is frans voor een ossenhaas.