Smaakt kokosolie/vet naar kokos?

Ik overweeg om eens kokosolie/vet te gaan proberen vanwege alle goede verhalen die ik er over hoor maar smaakt het dan ook naar kokos? Of is dit alleen bij de 'extra vergine' versie?
Verder zou het vet/olie te gebruiken zijn als elk ander bakproduct?

9 jaar geleden
in: Koken
7.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omega&More verkoopt ook geurloze kokosolie.

Antwoorden (3)

Een beetje wel, maar niet hinderlijk. Tenzij je niet van kokos houdt natuurlijk...
Kwestie van proberen, maar wij vinden het heerlijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kokosvet smaakt iets meer dan -olie.
Dit komt doordat in vet meer vaste/droge stof zit dan in de olie.
Beide proeven naar kokos zoals olijfolie naar olijven proeft, je hebt een heel licht aroma en smaak van de noot. Het is niet te vergelijken met andere notenolies zoals walnootolie of hazelnootolie enz.... deze smaken echt wel naar de noot waaruit ze geperst zijn.
Maar het beste is om gewoon even te proberen en zien of het je bevalt.
Nog wel 1 kleine opmerking: mensen die allergisch zijn voor pinda's kunnen (ik zeg wel degelijk KUNNEN dus het hoeft niet perse zo te zijn) soms ook allergisch zijn voor kokos. Dus toch maar effe vragen als je gasten hebt.
Het gebruik van beide is vergelijkbaar met andere vetten/oliën alleen is kokosvet/olie wel iets minder bestand tegen heel hoge temperaturen dan bijvoorbeeld olijfolie. Dus wel een beetje oppassen dat je het vet/olie niet te fel gaat verhitten.
Wat je er niet mee moet doen is een roux maken, ik heb in het verleden proefondervindelijk vastgesteld dat dit niet goed komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt ontgeurde en niet- ontgeurde kokosolie. Laatstgenoemde is onbewerkt, dus puurder, en bevat meer van de gezonde eigenschappen als de ontgeurde. Maar bij de ontgeurde zit dus ook de kokosgeur en -smaak er nog in. Deze is licht aanwezig en stoort in de meeste gerechten niet (of voegt zelfs een goede smaak toe!), maar dit is een kwestie van uitproberen en smaak.

Je kunt kokosolie inderdaad gebruiken als andere (bak en braad-)vetten. Houd er echter wel rekening mee dat het pas smelt bij ongeveer 28 graden Celsius, dan pas is het echt olie (daarentegen kan het veel beter tegen hoge temperaturen). Onder die temperatuur van 28 graden is het een vastere substantie die prima te gebruiken is als boter, maar zich wat minder makkelijk bijvoorbeeld over een salade laat gieten of door je smoothie laat roeren ;-)