waarmee kun je couverture vervangen in een taartrecept?

Gewoon met chocoladerepen of smeltchocola? En wat precies is het verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
9.5K

Het beste antwoord

Je kunt even zo goed voor het kleinere werk gesmolten reepchokolade gebruiken.Couverture wordt meer door patissiers en grotere banketbakkerijen gebruikt. Het bevat meer vet wat uitsmeren makkelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Couverture is in hoofdzaak suiker.
Als je dit niet wil gebruiken kan je inderdaad werken met chocolade die je in gesmolten vorm over je taart giet ofwel een ganache.
Ganache is vrij simpel te maken met 1 dl room die je aan de kook brengt, als de room kookt afzetten en 200 gram donkere chocolade toevoegen (gebruik bij voorkeur druppels deze smelten makkelijker) goed roeren met een klopper, als de chocolade mooi gesmolten is in de room en je een homogene massa hebt 50 gram boter toevoegen (voor een mooie glans) de ganache over je taart of ander gebak gieten en laten opstijven. Het is wel mogelijk dat je, om mooi de taart te bedekken, de ganache een beetje moet helpen met een spateltje of zo.
Je kan in dit recept op het eind de boter vervangen door een scheutje hazelnootolie of een andere zuivere notenolie toevoegen, dit geeft telkens een ander aroma aan de ganache en zal zorgen voor een fijne hint van noten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Panteao, het zal dan wel weer het landsverschil zijn maar als ik hier in België met een collega over couverture praat hebben wij het wel degelijk over een massa die hoofdzakelijk uit suiker bestaat met toevoeging van een flinke kwak vet en bindmiddelen.
Dus weer niet direct beginnen gillen dat dit niet zo is.
Pure chocolade ,zit alleen minder vet is waardoor het wat sneller zal verbranden .
Voor huis tuin en keukengebruik prima geschikt