Op een pak vlees staat de energie waarde, is dit voor het rauwe stuk of voor het gebakken stuk, en wat heb je aan die informatie?

Als het voor het rauwe stuk is, heb je dus niets aan die informatie want er komt boter (vet) bij en andere dingen verdampen misschien bij het bakken. Dus de energie waarde verandert sowieso.

En als de aanduiding op de verpakking voor het gebakken stuk is, moeten ze gokken, want je weet nooit waarin iemand bakt, en hoeveel vet ze gebruiken bij het bakken.

9 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is verplicht om het er op te zetten, maar het is de ene keer voor bereid, de andere keer voor onbereid, dus dat maakt het wel lastig.
blijft sowieso gokken, mensen schatten ook verkeerd in hoeveel ze nu eten
Castle
9 jaar geleden
Je weet ook niet of iemand het zonder boter of olie gaat bakken (bijvoorbeeld in keramische pan). De waarde die je toe gaat voegen vind je weer op het pakje boter of fles olie.

Het beste antwoord

In principe moet de producent de energie waarde van het product zoals dit verkocht wordt op het etiket vermelden. In het geval van van een pak vlees is dat rauw.
De producent kan echter kiezen om de energie waarde te vermelden ná bereiding, mits op de verpakking vermeld wordt hoe het product bereid moet worden.

Dat is allemaal geregeld in de Verordening (EG) 1169/2009:
"[...] De in artikel 30, leden 1 tot en met 5, bedoelde energetische waarde en hoeveelheden nutriënten hebben betrekking op het levensmiddel zoals dit wordt verkocht.
Zo nodig kan de informatie betrekking hebben op het levensmiddel na bereiding, indien een voldoende gedetailleerde bereidingswijze is aangegeven en de informatie op het voor consumptie geschikt gemaakte levensmiddel betrekking heeft."

In de praktijk is het verschil in energie waarde van een stuk vlees vóór en ná bereiding minimaal.
Een deel van het vet in het vlees zal smelten en achterblijven in de pan, net zoals een deel van de sappen, die suikers en eiwitten bevatten, maar dat is in verhouding tot een grote lap vlees een klein percentage.
Daarnaast, als je een beetje olie of boter gebruikt, wordt een deel hiervan door het vlees opgenomen, en dat compenseert het verlies.

Niet onbelangrijk: de energie waarde is een berekening, geen exacte bepaling. In dezelfde Verordening (EG) 1169/2009 wordt omschreven hoe de energie waarde moet worden berekend: 4 kcal per gram vet of suiker, en 9 kcal per gram vet. De producent van het vlees gaat dan uit van de gemiddelde samenstelling van het vlees in het pak (b.v. voor een biefstuk -cijfers uit mijn hoofd- is dat 25% eiwit, 3% vet, en de rest is water), en vertaalt dit naar kcal per 100 gram vlees. Als het stuk vlees dat je koopt vetter of magerder is, dan is de energie waarde uiteraard anders.

Met andere woorden: de energie waarde van het rauwe vlees zoals op het etiket staat is een goede benadering van de energie die je daadwerkelijk binnenkrijgt, maar geen exacte wetenschap.

Toegevoegd na 3 uur:
Oeps!!
Ik merk nu dat ik jaartal van de EU-wetgeving verkeerd heb vermeld.
Het moet zijn: Verordening (EG) 1169/2011 ... dus niet 2009.

Toegevoegd na 3 uur:
... en nog een typefout ontdekt!
4 kcal per gram EIWIT of suiker, en 9 kcal per gram vet.

Tjonge, tjonge... :-P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De aanduiding geldt gewoon voor hetgeen zich in de verpakking bevindt. Wat je er zelf later aan toevoegt (olie of boter) of vanaf haalt (bijvoorbeeld gesmolten vet vanuit gehakt) wordt uiteraard niet in die aanduiding meegenomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij vlees gaat het meestal om een gemiddelde. Sommige stukken vlees hebben bijvoorbeeld een iets dikker vetrandje dan een ander stuk, maar toch is de gemiddelde aanduiding binnen het soort vlees gelijk.

Je hebt er uiteindelijk natuurlijk wel wat aan. Je ziet bijvoorbeeld dat mager gehakt gemiddeld toch nog rond de 10% vet bevat. En dat een biefstuk een stuk magerder is dan een schouderkarbonade.
bamibal