Hoe heet het Spaanse smeerseltje van tomaat en ui (of knoflook) dat je met brood eet?

Vorig jaar mei ben ik op vakantie geweest naar Spanje en we hebben een tripje naar Tabarca (een eiland voor de kust van Alicante) gemaakt. Hier heb ik op een terrasje een heerlijk smeerseltje gehad. Ik ben er nog steeds niet achter wat het is. Het is een prutje gemaakt van tomaat en ui of knoflook (weet het niet meer zeker) en het zag er alles behalve appetijtelijk uit, maar niets bleek minder waar. Het was vloeibaarder dan tapenade en het werd geserveerd met brood en met aioli. Wie weet wat het is, waar ik het eventueel kan kopen en/of wat het recept is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het Sofrito is geweest. Een ingekookte saus van: ui, olijfolie, tomaten, knoflook, (event. paprika), gehakte peterselie, zout en zwarte peper.
Als je de bereiding wil weten, moet je maar even mailen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Jeroen1962 (5033)In het Italiaans pesto
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, is het zelfde. Is maar hoe je het klaar maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En overigens vergelijk een pesto niet met de rotzooi die ze hier verkopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
lol @ koosnaampjes.
was het misschien tabasco
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pan con tomate?
Is heel erg makkelijk te maken. En gezond en goedkoop en lekker. Wat wil een mens nog meer?

(in Cataluña wordt het "Pa amb tomaquet" genoemd)

Dit recept vond ik op smulweb. Maar eigenlijk is een recept overbodig.

Ingrediënten voor 4 personen
4 dunne sneden Duits brood of boerenbrood, 2 of meer goedrijpe (tros)tomaten, olijfolie Extra Vierge, zout, peper.
Hulpmiddelen
Broodrooster.
Bereidingswijze
Rooster het brood. Halveer de tomaten of maak hiervan een pulp. Wrijf het brood aan 1 kant in met de tomatenpulp. Bedruppel met de olijfolie en bestrooi het met zout en peper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan natuurlijk ook, klinkt niet slecht (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de simpelheid zelve, maar het is echt heel lekker en gezond.
Je moet natuurlijk wel goede tomaten en olijfolie gebruiken.
Spanjaarden kunnen dat trouwens prima, van wat goede basis ingrediënten iets smaakvols maken, zonder al te veel poespas, tierlantijnen en sausjes en zo.
Is dit niet gewoon tapanade?
die is er in verschillende smaken te verkrijgen