Heeft iemand recepten zonder gluten, kruiden, melk, vet, suiker, kool en peulvruchten?

Sinds vorige week heb ik PDS. Hierdoor mag ik bijna niets meer eten. Heeft iemand recepten of tips met dingen die ik nog wel kan eten? Bijvoorbeeld tussendoortjes of iets voor bij de broodmaaltijd.

Toegevoegd na 1 uur:
De arts heeft deze uitslag gegeven. En iedere keer wanneer ik maar iets met de ingredienten die in de vraag staan, eet, krijg ik enorme buikpijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik krijg na het eten van suiker buikpijn, maar niet na het eten van fruitsuiker. Dat is een andere soort en daar kan ik blijkbaar (gelukkig) wel tegen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (3)

In geval van PDS is het niet zo dat je ineens van alles niet meer mag eten.

Het is zelfs onmogelijk om één specifiek dieet op te stellen voor PDS. Mensen met PDS reageren namelijk allemaal verschillend op voedingsmiddelen.
Ga vooral niet zelf allerlei voedingswaren schrappen, maar overleg met een diëtist(e).
Het kan zijn dat je op den duur essentiële voedingsstoffen en vitaminen gaat missen wanneer je zo maar bepaalde soorten voedsel links laat liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn wel producten die je mag eten. Hieronder een lijst. Ik voeg ook wat uitleg bij.
Het lijken niet de vezels te zijn die problemen geven, maar de onoplosbare.

Leslie Bonci, MPH, RD raadt mensen met het Prikkelbare Darm Syndroom aan om meer “oplosbare vezels” te eten in plaats van “onoplosbare vezels,” omdat “oplosbare vezels” langer in het darmkanaal blijven waardoor ze substantie toevoegen aan de colon.
Dit helpt de colon vervolgens weer normaal te functioneren. Voor meer duidelijkheid over oplosbare versus onoplosbare vezels, definieert Wikipedia vezels (ook wel ruw voer genoemd) als het onverteerbare deel van plantaardig voedsel dat uit twee onderdelen bestaat:

Oplosbare vezels die direct gefermenteerd worden in de colon als gassen en psychologisch actieve bijproducten
Onoplosbare vezels die moeilijk af te breken zijn en water absorberen door het verteringssysteem. Ze maken het daarom makkelijker om ontlasting kwijt te raken.

Je kan oplosbare vezels in de volgende voedingsproducten vinden:

Bruine Rijst
Peulvruchten (Erwten, Sojabonen en andere Bonen
Haver, Rogge, Chia & Gerst
Gedroogde Bonen & Fruit
De Meeste Rauwe Groenten & Fruit
Daarnaast geeft vlees meestal geen klachten.

Rijst, met vlees en groente. Bij broodmaaltijd ( restje )
Gerst met vlees en rauwkost
Vis met roggebrood en bieten
Fruit
Ei of omelet
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
"psychologisch actieve bijproducten"...?
gvrox
9 jaar geleden
http://www.oxypowder.com/ibs-diet.html -> "physiologically"
Reddie
9 jaar geleden
“oplosbare vezels” langer in het darmkanaal blijven???
Lijkt me sterk. Juist de onoplosbare blijven in het darmkanaal.
Erna55
9 jaar geleden
Leslie bondy geciteerd. En geen idee waarom physiological in psychologisch is veranderd. Auto- correct .
tinus1969
9 jaar geleden
Juist de oplosbare (fermenterebare) vezels geven bij veel mensne darmklachten. Google op FODMAPs of lees http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/
De diagnose PDS wordt pas gesteld wanneer de klachten minimaal zes maanden aanwezig zijn. Je kunt dus niet "sinds vorige week" PDS hebben.

Daarbij: vetten en suikers heb je nodig. Met name je hersenen hebben glucose nodig. Via een omweg kan je lichaam eventueel vetten als brandstof gebruiken, maar dat kost veel energie en als je niet uitkijkt gaat je lichaam ook spieren afbreken. Zonder suikers én vetten kan zéker niet.

Nu geef je aan dat je wel tegen fruitsuiker kunt en niet tegen andere suikers. Dat is vreemd, want fructose kunnen we niet in grote hoeveelheden opnemen -en juist bij mensen met PDS geeft dat soms bij kleinere hoeveelheden al problemen- terwijl glucose de voorkeursbrandstof van ons lichaam is en heel gemakkelijk wordt opgenomen.

Suiker in fruit bestaat uit glucose én fructose. De verhouding verschilt per soort fruit en de rijpheid ervan. Gewone tafelsuiker (sucrose) is precies 50% fructose en 50% glucose. Omdat je lichaam simpelweg suikers nódig heeft, zul je eerst moeten uitvinden welke soort suikers je niet verdraagt. Met vetten is dat hetzelfde: als je te weinig vet eet, krijg je geen vitamine A en D binnen en mis je daarbij een belangrijke energiebron voor je lichaam. De dingen die je nu aangeeft niet te mogen eten, kun je niet simpelweg schrappen uit je dieet omdat je dan héél veel tekort zou komen. Daarbij kun je écht geen maaltijd samenstellen waar zonder suiker, vet en gluten.

Je moet dus uitzoeken wélke suikers je niet verdraagt en van wélke vetten - of bij welke hoeveelheid - jij klachten krijgt. Gluten kun je nog wel schrappen uit je dieet maar dan moet je er goed op letten dat je voldoende vezels binnen krijgt. Kool, peulvruchten en melk kunnen inderdaad klachten veroorzaken bij mensen die daar gevoelig voor zijn. En het is zeker mogelijk dat je reageert op bepaalde kruiden, maar niet dat je van álle kruiden last hebt.

Ik zou je aanraden een verwijzing naar een diëtiste te vragen en daar specifieker uit te zoeken waar je nu op reageert. Dat is namelijk voor iedereen met deze klachten weer anders. Een dieet laag in FODMAP's (zie voor uitleg bron 1) heeft redelijk goede resultaten bij mensen met PDS, meer dan voedingsadviezen die tot voor kort gegeven werden aan mensen met deze klachten. Als je klachten afnemen, kun je voorzichtig producten herintroduceren zodat je steeds specifieker die producten kunt mijden waar je echt last van krijgt. Je kunt immers niet álle stoffen weglaten, al lijk je dat nu wel te willen.