In welk soort vlees zitten zo min mogelijk toevoegingen?

Ik zoek vlees(voor bij het warm eten) waar zo min mogelijk aan toegevoegd is. Het enige wat ik kan bedenk is kip, vis en rosbief. Zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (4)

Gewoon vlees bij de slager en dan niet gekruid of gemarineerd.
Wil je voor echt zuiver vlees gaan dan zou je voor de scharrelslager kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraag kan je op twee manieren geïnterpreteerd worden: welk vlees/vis is afkomstig van dieren die géén toevoegingen, medicijnen, enz. hebben gekregen, óf welke soort vlees/vis bevat géén stoffen die ná het doden van het dier zijn toegevoegd.

Als er iets toegevoegd wordt aan het vlees/vis ná het doden, dan is het heel simpel: dat moet het op de ingrediëntelijst van het etiket vermeld worden, dus kan je heel makkelijk zien. Zelfs water is een ingrediënt, dus als b.v. kippenvlees geïnjecteerd wordt, of water toegevoegd wordt aan gehakt, dan moet dat op het etiket worden vermeld.
Voor de goede orde: al deze toevoegingen c.q. additieven (E-nrs enz) zijn per definitie veilig om te gebruiken, en het gebruik is aan banden gelegd door wetgeving.

De vraag of de dieren blootgesteld zijn aan toevoegingen is veel complexer, en niet makkelijk te beantwoorden.
Je hebt stoffen die actief aan de dieren worden gegeven (dat betreft vnl. medicijnen) en stoffen die onbedoeld in vlees/vis terecht komen (denk hierbij b.v. aan milieucontaminanten zoals zware metalen, dioxines, resten van pesticides in het voer, residuen van antibiotica in het milieu, natuurlijke toxines uit planten, algen, enz.)
Zo wordt b.v. gesteld dat gekweekte vis (b.v. garnalen of Pangasius) in zwaar vervuild water groeit, maar juist omdat dit een bekend probleem is, wordt er streng hierop gecontroleerd. Wild gevangen vis (b.v. haring, tonijn, wilde zalm) krijgt geen medicijnen, maar is per definitie minder goed te controleren wat ze allemaal gegeten hebben, en kan net zo goed heel schoon zijn (b.v. kabeljauw uit de Noord-Atlantische Oceaan is in de regel zeer schoon) of zwaar vervuild zijn (haring uit Baltische Zee kan soms zwaar vervuild zijn met zware metalen, PCB's, enz.)
De stoffen die aan de dieren actief worden gevoerd zijn doorgaans geen probleem, juist omdat dit op een gecontroleerde manier gebeurd. Het zijn met name de stoffen die onbedoeld in vlees/vis terecht komen die erg lastig te beheersen zijn.

Als je vlees/vis wil eten die zo min mogelijk van deze stoffen bevat, dan zou je kunnen kiezen voor biologische producten, die toch niet 100% vrij ervan zijn: ook biologische kippen en vis worden gevaccineerd, en worden soms ziek waarna ze medicijnen krijgen, en dat is allemaal toegestaan, maar in ieder geval zal dit minder zijn.
In ieder geval, als het in de winkel ligt, dan mag je ervan uit gaan dat het veilig genoeg is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Vreemd: een prachtig, goed doordacht antwoord dat alle aspecten belicht, en dan toch drie minnen. Zou je dingen hebben gezegd die sommige mensen liever niet willen horen, en zou je daarmee een favoriet wereldbeeld hebben verstoord? Van mij een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ha Cryo, bedankt.
Tja, dat vermoed ik ook. Gelukkig zie ik dat ik 3 +jes heb gekregen.
Het gaat mij écht niet om de punten, maar als ik iets fouts of verkeerds schrijf, en dat is heel goed mogelijk, uiteraard, dan wil ik weten wat dat is.
Dat is sowieso een van de reden waarom ik nu minder vaak kom op GV, maar goed... dat is weer een ander verhaal...
Cryofiel
9 jaar geleden
Je bedoelt toch hopelijk niet dat je je laat wegjagen door die anonieme minnaars die alles afkeuren wat ze liever niet willen horen, maar wiens houding niet open genoeg is om het gesprek aan te durven gaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, wat ik bedoel is dat afgezien van een paar trouwe gebruikers die argumenten gebruiken en niet zomaar een link of een lap tekst plakken (zoals jij, in ieder geval) ik het idee heb dat "het niveau" van GV gedaald is.
'Vroegah' gebeurde veel vaker dat je de discussie aan ging met iemand die niet me je eens was, en dat werkt verrijkend, maar nu blijft het bij een regen aan anonieme minnen, en dat is niet echt motiverend.
Dat bedoelde ik dus.
Maar wees gerust, helemaal weg ben ik niet.
Ik heb het trouwens ook razend druk...
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn ervaring is dat "het niveau" wisselt. Soms komt er ineens een stortvloed aan laag-niveau-gebruikers op GV. Geen idee waarom - misschien is er dan reclame voor GV gemaakt op een scholierenplatform of zo. Als we maar stug doorgaan met kwaliteitsantwoorden geven, en de andere gebruikers aansporen zelf na te denken en enige intellectuele arbeid te verrichten, verdwijnt zo'n stortvloed aan laag-niveau-gebruikers vanzelf. Zij voelen zich immers niet thuis als ze worden aangesproken op intellectuele inspanning. Dus gewoon stug volhouden en door zo'n periode heenbijten - daarmee help je de situatie te verbeteren.
Alle vlees dat aan 1 stuk, niet gekruid en niet verwerkt is, en als je ook zaken als antibiotica en krachtvoer als ' toevoegingen' beschouwt, vooral biologisch vlees.
Denk aan varkenshaas, buik, schouder, nek, biefstuk, kalkoendijen, schnitzels, kipfilet, dijen, vleugels, schenkel, lever, hamlappen, kinnebak, affijn, ik kan alle mogelijke onderdelen van alle mogelijke soorten vlees wel opnoemen, maar toevoegingen zitten er bij de slager gewoon niet in. Behalve in gekruid en gemarineerd vlees en worstsoorten. Zelfs gehakt bevat bij een goede slager geen toevoegingen ; hooguit verschillende soorten onbewerkt vlees.

Om het echt lekker te maken zul je echter zelf nog wel 1 en ander moeten toevoegen, als is het maar zout en peper en eventueel braadvet. Met kruiden, specerijen en wat interessante voorbewerkingen wordt het pas ECHT lekker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel bij mijn Turkse slager in Zwolle als bij onze Griekse slager op Kreta kan ik schapen- en geitenvlees kopen. Natuurlijk moet het wel je smaak zijn; maar dit vlees is afkomstig van dieren die niet speciaal voor het vlees worden gehouden; er is dus geen reden om ze bepaalde medicijnen of stoffen te geven. Na de slacht kun je grote delen van het dier kopen, je kunt als je wilt kijken naar het uitbenen en ik ben ook wel eens bij het slachten geweest. Misschien een minder gezellig aspect van vlees eten maar dan heb je wel de garantie dat er niet mee gerotzooid is.

Doorgaans heb je die garantie ook bij de poelier, wanneer je wild koopt (zwijn, haas, fazant etcetera). Die man wil graag een goede reputatie; bovendien zijn er vrij veel mensen die geen wild eten; daardoor heeft de poelier vaak een beperkte klantenkring waar hij des te meer van afhankelijk is. Ook diverse leveranciers voor de horeca en grotere bedrijven zoals Hanos en Sligro leveren wild en ook zij hebben een goede reputatie.

Bij verpakt vlees uit de supermarkt is die garantie er niet, hoewel dit vlees veilig genoeg zal zijn om te eten; ook supermarkten hechten aan een goede reputatie en zullen netjes op de verpakking vermelden wat daarin zit. Of je eventueel toegevoegde zaken wilt eten is natuurlijk een kwestie die iedereen zelf mag beoordelen.