moet je perse een bakvorm hebben om cupcakes te maken of kan het ook met die papieren cupcake vormpjes ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
46.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kan ook koekvormpjes op de bakplaat leggen en het daar in doen

Antwoorden (8)

Je legt de papieren cupcakevormpjes in de bakvorm om ze te bakken. De vormpjes kunnen niet los staan. Er zijn trouwens ook siliconen herbruikbare vormpjes. Niet vergeten de bakvorm in te vetten of met bakspray te behandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt prima cupcakes maken met de papieren vormpjes.
Het voordeel van de bakvorm: ze vallen niet om, je haalt ze gemakkelijk uit de oven, ze worden nooit een beetje scheef.

Dus: wanneer je voorzichtig de papieren vormpjes in en uit de oven haalt, dan lukt het prima.
Smakelijk !

Toegevoegd na 2 minuten:
De papieren vormpjes kun je ook in een cakevorm zetten. Tegen elkaar, dan vallen ze niet om.
9 jaar geleden
Het hoeft eigenlijk niet perse want het vormpje is eigenlijk al een bakvorm maar het blijft altijd handiger om een bakvorm te hebben natuurlijk. als je toch het cupcake vormpje gebruikt adviseer ik je om er niet te veel deeg in te doen dus dan word hij wel kleiner natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb één keer zonder bakvorm cupcakes gebakken en ik doe het nooit meer!

Het deeg wordt door de warmte in de eerste instantie vloeibaarder. De papieren vormpjes gaan daardoor wijder open. Dan krijg je een soort wijd uitgespreide cupcake, in plaats van eentje die omhoog komt.

Misschien hangt het ook af van de kwaliteit van de papieren vormpjes. Die van Oetker zijn allicht steviger dan die van een goedkope winkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deeg ? Ik maak cake altijd van vloeibaar beslag....
Het kan prima in papieren vormpjes maar je moet wel even uitkijken. Laatst ging ik met cliënten van het werk cupcakes bakken en had naast de papieren vormpjes die bij de cupcake verpakking (Jumbo) zaten ook leuke papieren vormpjes bij Action gehaald, deze waren echter zo dun dan het beslag er bijna doorheen kwam. Kijk dus wel even naar de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger, ik spreek late jaren 70, vroege jaren 80, toen het woord "cupcake" of "muffin" in het Nederlands eigenlijk nog niet bestond, bakten we altijd " kleine cakejes" in die papieren vormpjes. En ja, die waren platter en breder dan we van een cupcake gewend zijn. Wel mooi geschikt om nog te glazuren en te versieren.

Sinds de cupcake-rage gebruiken we ze in een (muffin)vorm, zodat ze compacter zijn en kunnen rijzen ; ongetwijfeld de bedoeling van die dingen, maar ze worden in Nederland dus al tientallen jaren "stand alone" verkocht.

Wat wij vaak deden was ze dubbel/driedubbel gebruiken ; die cakejes bleven dan iets mooier in vorm. En zo kun je ze dus nog steeds uitstekend gebruiken ; dat doen we tenslotte al meer dan 30 jaar. Wil je echt een klassieke cupcake, dan zul je ze inderdaad als ' voering' voor een cupcake-vorm moeten gebruiken. (En zo zijn ze van origine ongetwijfeld ook bedoeld).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt de cakejes ook in kopjes of bekertjes van pocelein doen: in Engeland / VS noemt men die mug-cakes: inboteren/ even met beetje panermeel voeren en vullen met het beslag.
Een alternatief is een plaatcake te maken ( dus op bakpapier in de vorm van een bak gevouwenen dat op de bakplaat) en daarna uit te steken met bijv. een hoog glas. De vorm is uiteraard weer iets anders, maar je kunt er prima mee decoreren of opstapelen met laagjes etc. Het leuke is dat ze opeens ook vierkant of diehoekig kunnen worden gemaakt, net even anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het kan allebei. Echter raad ik u aan om met een bakvorm cupcakes te maken, dan blijven ze namelijk mooi in vorm.