Ik heb een zwarte (vlees)braadpan, een rode loodzware Le Creuset pan. Zijn ze voor verschillende soorten vlees?

Ik vond nog een soort wokpan, een hapjespan, een weet-ik-wat-voor-pan.
Kan ik er een paar wegdoen?

Toegevoegd na 28 minuten:
Men weet het niet meer precies maar, de rode pan was ongeveer € 170,00 en de zwarte iets van € 25,00. Dat is een groot verschil voor tweemaal hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je foto's van de pannen? 1 goede zware braandpan is in principe genoeg, le creuset is een goed merk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles brandt aan of het is niet gaar.
Ritsuka
9 jaar geleden
die zwarte heb ik volgens mij, die is aardig licht, of niet?
als alles aanbrand gebruik je de pan misschien verkeerd. op welke pit zet je het, hoe hoog staat het gas en wat voor vlees en boter/olie heb je er in?
paulus811
9 jaar geleden
Ik heb ook een creuset pan, maar het is een ramp om schoon te maken. Ze zijn loodzwaar, mogen niet met zeepsop worden schoongemaakt en moeten na het schoonmaken met een laagje olie worden ingesmeerd want anders gaan ze roesten. Voor dagelijks gebruik zou ik lekker de zwarte pan houden, de rode is erg goed voor gerechten die je warm wilt houden. Deze pan houdt de warmte namelijk veel langer vast. Ook voor mosselen bijvoorbeeld is de zwarte pan veel beter geschikt, de inhoud is sneller warm en om m om te schudden hoef je geen Schwarzenegger te heten.
Ivana
9 jaar geleden
Le Creuset mag je zo naar me toesturen. Zalige pannen, ik heb er diverse, ook een koekenpan van Creuset.
De zwarte zou ik voor de mosselen gebruiken en bij laten springen met Kerstmis als je 14 konijnenbouten moet braden en aan één pan niet genoeg hebt.
Dat alles aanbrandt of niet gaar is, ligt niet aan de pannen, maar aan de kok. Neem eens een kookles, daar fleur je van op ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@paulus, oh jeetje ik heb de rode pan en alle andere pannen helemaal schoongeboend. Fairy-extra hygiënisch, Jif, sop, heet water, het ziet er nu lekker fris en schoon uit. Er zijn vier gaspitten (een grote, twee middel en een klein, daarnaast nog een Zanussi ZEI 3921 IBA Indux, een magnetron en een oven waar je nog net niet mee kan stofzuigen. Het is om in te verdwalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat ook nog een slowcooker. Pfff.

Het beste antwoord

Die rode Le Creuset is om o.a. stoofvlees in te maken, die moet je nooit weg doen, mooiere pannen vind je niet. Pan met een zgn dikke bodem. Zelf heb ik ook zo'n soort pan, ik gebruik deze om stoofpotten maken, vlees aanbakken en vervolgens schuif ik het hele zaakje in de oven om te garen, maar ik gebruik 'm ook als frituurpan. Schoonmaken met heet water en daarna insmeren met olie, anders slaat ie wit uit. De zwarte pan is een wat ze in de volksmond juspan noemen, een braadpan met dunne bodem, hier maak je dingen in die snel gaar zijn, gehaktballen, karbonade of om iets in op te warmen, nasi, stamppot enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb van alle drie de antwoorden veel geleerd. Jou antwoord spreekt mij aan, omdat ik nog niets weg hoef te doen. Kan ze verschillend gebruiken.

Andere antwoorden (2)

Mijn inziens kan je in beide pannen gelijksoortig vlees bakken en stoven. Persoonlijk zou ik de zwaarste houden om bijv draadjesvlees te sudderen en goulash enz.

Verder is het een gevoelskwestie wat je zelf het lekkerste vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ze zijn voor ander/verschillend vlees.
Voor wat ze "groot" vlees noemen heb je een zware braadpan nodig. Wat je hebt is een zware en een lichte. Alle waar naar z'n geld. In de zwarte braad je gehaktballen en in de rode Le Creuset leg je dat mooie vlees dat je voor het Kerstdiner van plan was...

Vraag is: hoe vaak kook je?
Eigenlijk denk ik dat beide pannen niet voor jou geschikt zijn, je zou met iemand moeten ruilen die een minder zware braadpan heeft en dolgraag de rode van Le Creuset wil overnemen/ruilen. Op zo iemand moet je wachten. Je kunt ook al je pannen weg doen, meestal begin je met een gekregen setje en koop je daarna zelf een paar pannen, maar er zijn hele goede en mooie van BK bijvoorbeeld. Er zijn nog véél mooiere pannen die veel duurder zijn, maar dat is wat overdreven, vind ik.
Ik heb geleerd om elke paar jaar de keukenkasten [pannen] uit te mesten en wat ik dus niet gebruik [poffertjespan/grillpan en een teveel aan koekenpannen] weggeven aan je omgeving of aan de kringloopwinkel. Daar zijn echt mensen die je heel blij kunt maken met goede pannen voor een leuk prijsje!
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
@Jodokus. Ik heb ook een Fissler koekenpan. Die draag ik op handen.
De rest van mijn pannen zijn BK en bezit ik al 46 jaar. Ik heb nog nooit een pan verder weg gedaan dan naar mijn kinderen.;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana
1)Ik begrijp niet waarom ik 2 negatieve duimen krijg.
2)Wat is nou het probleem?
3)Veel mensen vinden deze loodzware pannen veel te zwaar worden, vandaar mijn antwoord.
4)VS stelt een vraag en ik beantwoord deze.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodukus, hoe vaak ik kook? tot nu toe te tellen op de vingers van één hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Joan,
Als je nog [relatief] jong bent, sterke armen hebt en regelmatig kookt zou ik je aanraden om de zware pan te houden en gebruiken, echter wanneer je kennelijk amper kookt zul je ook eerder "snelle" gerechten maken en dus eerder bakken dan braden. Ben je van plan in de nabije toekomst [veel] meer te gaan koken, dan kun je overwegen het teveel aan pannen in een doos in de schuur te bewaren. Een mosselpan of een pan voor een reebout gebruik je niet iedere week en hoeven derhalve niet in de keukenkast te staan. Een hapjespan vond ik altijd handig, te gebruiken als koekenpan en hapjespan. Een wok [met steel = Chinees; met twee oren = wadjan = Indisch] wordt tegenwoordig veel gebruikt door de mensen die werken en daarna nog koken en dat dan in een halfuurtje op tafel willen zetten. Daar spelen de supermarkten/slagers goed op in met hun "in reepjes gesneden biefstuk", bakken met "wok-groenten" en "kipfilet in blokjes" bijvoorbeeld. De rode Le Creuset pan is echter ook geschikt om, bij gebrek aan een friteuse, zelf friet te bakken met een simpele zonnebloemolie die je verhit. Steekproef is een stukje witbrood wat je er in gooit en dat gelijk begint te "frituren", zo niet is de olie nog niet op temperatuur. Je ziet er zijn vele wegen naar Rome, vele mening ook uiteraard, maar zal ik je aanraden om al je pannen weg te doen: nee, de zware rode pan is duur en de zwarte pan is gemakkelijk voor sneller vlees [gehaktballen, even aanbraden, daarna garen op laag pitje en op een "plaatje" - zwart en dubbel om de temperatuur te temperen, Blokker verkoopt ze nog]. Heb je nog vragen? Is iets niet duidelijk? Geen probleem, soms zie je het zelf niet meer en lees je er overheen. Dat weet je want je schrijft zelf ook! ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een plaatje, zwart en dubbel, wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=sudderplaatje Het gaat om de eerste [model groot] en derde [model klein] afbeelding, de andere ken ik niet. Sorry, vergat dit erbij te zoeken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodokus bedankt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan!
Ivana
9 jaar geleden
Jodokus, de minnen zijn echt niet van mij hoor!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, dat heb ik nooit gedacht ;-)