Hoe bereid ik mijn eerste mosselen zonder wijn en/of uien?

Ik en mijn partner hebben beide nog nooit mosselen gegeten en ik zou ze graag eens maken. Maar we houden beide niet van wijn en ik kan niet tegen uien. En dat zit juist in alle recepten die ik vind. Ik kan ze natuurlijk gewoon in water of bier koken en wat sausjes en friet op tafel zetten. Maar zijn er ook andere opties? Andere manieren van bereiden? Recepten zonder die 2 ingrediënten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
16.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met soepgroenten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zit standaard ui (en/of prei) in. (Soepgroente = Wortel, ui , prei , selderij) maar je kunt die er natuurlijk gewoon uitlaten. Kost je wel een deel van de smaak. Zoiets als gehaktballen maken zonder peper en nootmuskaat. Wil best, maar de smaak is nadrukkelijk anders. Niet per se slechter trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie in alle antwoorden prei staan, maar prei is natuurlijk gewoon een soort ui. Kun je daar wel tegen ?> Want dan is de oplossing wel heel gemakkelijk.

Antwoorden (5)

Smelt in een ruime hoge pan de boter.
Bak , 1 gesneden wortel en 1 gesneden prei 2 min. Schep 2 lepels gehakte bladselderij erdoor.
Schenk inhoud van 1 flesje bier in de pan.
Leg de mosselen op de groenten en bestrooi ze royaal met peper. Breng ze in gesloten pan aan de kook en stoom ze 6-8 minuten of tot alle schelpen openstaan.
Smaakt lekker met frieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mosselen, ik vind ze het lekkerste zo puur mogelijk. Wortel en prei in de pan mee laten koken een uit laat je dan gewoon weg, (veel mensen doen een zakje sopgroete er bij) en dan koken en even omscheppen tot de schelpen open zijn. De dichte gooi je weg!
Zo puur mogelijk dus. Denk er om de schelpen die open staan voor je ze in de pan doet even een tikje geven en blijft deze open ook weggooien. Eet ze.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon puur natuur: mosselen in de pan, bodempje water, verhitten, enkele keren opschudden, klaar. Al die groente is best aardig bedacht maar het contact tussen die groentes en kruiden en de mosselen zelf, in en paar minuten moet alles de pan alweer uit. Dus vind ik die groentes eerlijk gezegd zwaar overdreven terwijl het resultaat amper afwijkt. Ik heb welmosselen uit de zee gehaald en gelijk in de pan gestopt. Beter is er niet en in luttele minuten klaar; de zuiverste smaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je alleen niet tegen ui kunt, kun je prei, wortelen gebruiken.
Zelf maak ik ze met wortelen, selderij, knoflook, peper. Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een eerder mosselthread gaf ik de mosselen met kokosmelk als tip. Zie recept hieronder. Het is een oosterse variant, dus heel anders maar makkelijk, lekker en zonder ui of wijn.