hoelang rauwe kip uit koelkast?

Ik heb net kipfilet gekocht bij de ah. Ik was wat vergeten dus ben snel terug gegaan.. De kipfilet is ong een uur uit de koelkast geweest. Ik heb het nu maar even in de vriezer gelegd. Ik ga dit vanavond eten met mijn dochtertje van 2. Kan dit kwaad? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
57K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan volgens mij geen kwaad als je het nog dezelfde dag opeet.
tinus1969
9 jaar geleden
Wat is de zin van het 'even in de vriezer leggen'? Overigens vind ik een uur uit de koelkast niet ernstig lang.

Antwoorden (3)

Nee, kan geen kwaad. Zelfs als de kip van vandaag was en flink afgeprijsd, is die nog prima te gebruiken. Het weer was ook niet warm genoeg om bijvoorbeeld achter in de auto meteen kapot te gaan.

Als het goed is staat er op de kip een tht-datum ; zelfs die is aan de ruimte kant genomen en houdt er rekening mee dat de klant niet altijd optimaal 'zorgt' voor zijn / haar aangekochte producten. (Vandaar dat je , als je dat wel doet, ook vlees vaak nog best een dagje, of zelfs 2, over datum kunt eten. )

Wel, zoals altijd met kip, goed door en door verhitten voor je het opeet. Maar dat doe je ook als het wel voortdurend gekoeld is geweest.

Voor de zekerheid kun je altijd nog je ogen, je neus en je vingers gebruiken. Als de kip lijkvlekken vertoont (en dat is zelfs soms in de winkel al !!), sterk ruikt / stinkt en plakkerig aanvoelt, zou ik me twee keer bedenken. Maar als dat na een uurtje uit de koelkast al is, zou ik er mee teruggaan naar de winkel, want dan was die al dood voor je hem kocht. Dat ene uurtje mag niet zoveel verschil maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Marleen, grappig om '0 antwoorden' te zien als je begint met beantwoorden en als je je antwoord plaatst, dat er dan al 3 staan. Maar iedereen is het behoorlijk eens, mooi toch!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha, ja dat probleem is mij helaas ook maar al te goed bekend ;-)
Als het zomer was, dan zou ik twijfelen, maar nu niet, zo warm is het nu niet in de auto. Haal het uit de vriezer en leg het in de koelkast en als je het bereidt bak het dan helemaal door en door gaar, zodat de kip van binnen helemaal wit is, dan kan er niets mis gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Crea, mooi dat iedereen op dezelfde lijn zit!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had niet anders verwacht, zo warm is het vandaag niet.
Ik denk dat het wel meevalt, en wel hierom. De kip zal bij AH uit de koeling zijn gekomen. natuurlijk is die bij jou thuis wel ietsje opgewarmd maar veel zal het niet zijn.
Hoe het kippenvlees is behandeld voordat het bij AH in het schap lag lijkt me van veel meer invloed. In dat uurtje zal de temperatuur van die kip wellicht een paar graden hoger zijn geweest dan de pakweg 5 a 8 graden in de koeling; en inderdaad is elke verhoging van temperatuur van niet-bereide kip ongewenst (trouwens ook van kipgerechten die al wel zijn bereid).

Wanneer je zou vinden dat jouw kipfilet er minder uitziet, zou ik die niet gebruiken. Maar als het er normaal uitziet (je hebt het immers gezien toen je het even in de diepvries legde) en vooral, als de kipfilet door en door gaar wordt gegeten (dus ok van binnen echt goed gekookt) lijkt me het risico niet zo groot. Ik zou het na een uurtje in de vriezer weer in de koelkast terugleggen.

Een van de redenen waarom ik het risico niet zo groot inschat, is dat je het al vandaag gaat eten. Bacterien zijn overal, dus ook op jouw kipfilet zullen er wel enkele zitten. Maar die zitten op het bestek waar je mee eet, ook. Net als bij veel infectiegevaren gaat het hier om de dosering: en omdat er weinig tijd is tussen kopen en eten lijkt mij de kans dat hier juist iets mis gaat -- vooral omdat je verstandig was en het in de diepvries hebt gelegd om het weer snel af te koelen -- niet groot. Garanties zijn nooit te geven maar ik zou het zelf met plezier eten (maar dan inderdaad wel op dezelfde dag).