Wanneer gebruik je een puntzeef?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
10.8K
Rieneke1
9 jaar geleden
Bij soep, saus enz.
Ivana
9 jaar geleden
Is handig als het in een beperkt gaatje moet vallen wat door de zeef komt. (Lijkt mij)

Het beste antwoord

Een puntzeef gebruik je vooral als het gebruik van een gewone zeef teveel geklieder geeft. Een bolzeef heeft namelijk een flink oppervlak, waarvoor een groot deel van wat je wilt zeven erg gemakkelijk buiten de plaats van bestemming aankomt (pan, kom).

Hij wordt veel gebruikt voor het passeren van bouillon (de vaste bestanddelen uit de soep halen) en zeven van andere vloeistoffen. Ik vind hem persoonlijk overigens ook veel handiger voor het zeven van bloem , want dat giert bij mij in een bolzeef het hele aanrecht over.

En zeef om iets nauwkeuriger mee te werken dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+
Zie hier nog info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinois_(keukengerei)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het zoeken van die info (google - eerste hit ) heeft vraagsteller hopelijk geen hulp nodig ;-) Dat soort bronnen noem ik dus eigenlijk nooit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er ook niet zo een als op het plaatje in Wikipedia, maar van gewoon zeefmateriaal, en dat werkt uitstekend. Bouillon passeen doe ik zo ongeveer....ik schat 0 keer per jaar. In de gewone huiskeuken maakt het echt niet uit wat je waarmee doet, als het maar werkt. En een puntzeef werkt vele malen prettiger dan een bolzeef. (Die gebruik ik trouwens eigenlijk alleen als vergiet :lol: ) Een huiskeuken biedt nu eenmaal niet de ruimte van een professionele keuken, de potten en pannen zijn vaak kleiner, en je moet alles zelf weer poetsen. Alles wat werkt tegen knoeien is welkom. Dus vooral ook de puntzeef. En als ik me niet vergis heb ik er bij gezet " persoonlijk" ? Duidelijker lijkt me niet nodig.
Reddie
9 jaar geleden
@Marleen , "maakt het echt niet uit wat je waarmee doet, als het maar werkt".
Ik maak ook zelf wel uit wat ik waarvoor gebruik. Meestal bestaat hetgeen ik nodig heb niet eens. Ik zoek dan iets waar ik het van kan maken. (Wat twee jaar later dan alsnog in de winkel ligt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha,, dat, dat klinkt bekend. Ik ga altijd op de VORM af als ik iets zie en bedenk waarvoor het handig zou KUNNEN zijn. Wat dan het precieze DOEL er ooit van is geweest, interesseert me niet zo. Niet dat ik uitvinder had kunnen worden, helaas, ik heb geen neus voor de markt, maar van tijd tot tijd duikt er iets op dat ik al jaren zo in in elkaar geknutselde vorm gebruik. Als ik nu weer jong was en de 3D-printer stond in elke huiskamer.....wie weet. Maar mijn grootste uitvinding was ik te vroeg mee ; op mijn tiende (1978) bedacht ik het 'bedleesboek' : een boek waarvan je de bladzijden niet om hoefde te slaan maar dat als een soort boekrol-in-de-lengte/ hele lange pagina in een apparaatje zat met een klein motortje erin waardoor je de rol kon doorrollen, met een zaklamp erachter zodat je stiekem in bed kon lezen.....Mijn 'prototype', geplakt uit twee identieke boeken in een lage schoenendoos, werkte niet goed (zonder motor, met handbediening) en de bedrukte achterkant) en was ook niet heel handzaam in bed, maar.... het idee was geboren. Toen was het te vroeg, maar nu heb ik alle dagen plezier van mijn E-reader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, en waarom heet een puntzeef in het Frans un chinois?
Frankrijk, en vooral de Elzas, kent het spiraalvormige gebak "Chinois". De originele benaming is Schneckenkuche (Gâteau en escargots). De eerste importeur van de taart sprak geen woord Duits. Hij vroeg naar de originele benaming en brak zijn tong over Schneckenkuche. Hij zei o.a.: "ça ne fait rien, de toutes façons pour moi c'est du Chinois"" - "Laat maar,in ieder geval voor mij is het de Chinees". En zo is de naam gebleven.
Omdat het vocht in een puntzeef die een conische vorm heeft, in een spiraalvormige beweging naar beneden gaat, wordt ook de passoire fine in de Franse keuken Chinois genoemd.
Of het waar is? Misschien toch alleen maar vanwege de vorm die aan een Chinees hoofddeksel doet denken.
Ik gebruik de chinois om het kaf van koren te scheiden. Dat mag ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, hij vraagt "Wanneer gebruik JE een puntzeef." Niet waarvoor HOORT MEN hem te gebruiken of waarvoor is hij uitgevonden. Dus als we gaan lettertjesneuken hebben ik gelijk. ;-) Dan zou de definitie zijn : "een zeef om knoeivrij mee te kunnen werken" . Maar jij hebt in zoverre gelijk dat dat wellicht enigszins onorthodox gebruik is, zeker als je uit de professionele kkok-scene komt. Dan vraag ik : waarom gebruik je geen bolzeef voor de soep ? Juistem....geklieder en niet goed kunnen mikken. En dat kun je dus ook met andere etenswaren... Bovendien gebruik ik hem nog WEL in de keuken ; als ik hem gebruikte als speeltje in de zandbak of om de kattenbak te verschonen of als inzaaihulpje in de moestuin, dan had je gelijk met je oneigenlijk gebruik. Maar hier zie ik het primair als ZEEF (voor keukengebruik) . En ik weet dat ik niet de enige ben die hem gebruikt voor van alles behalve soep....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag was eigenlijk of je hier goed bloem mee kan zeven, ik heb hetzelfde probleem als in het antwoord omschreven.
Hartelijk dank hiervoor.

Andere antwoorden (1)

Ik heb ooit iemand de puntzeef zien gebruiken. Op mijn vraag waarom hij zo'n zeef gebruikte was het antwoord dat het veel hygienischer was. In de gootsteen is de grootste concentratie van bacterien van het hele huis. Of je een bolzeef in de gootsteen zet of een puntzeef vasthoud boven de gootsteen is een groot verschil. Wel een beetje opletten dat je je handen niet brand aan de damp, misschien is een ovenwant een oplossing. Het zal waarschijnlijk wel bedoeld zijn om nauwkeurig te zeven maar hij was er op dat moment gewoon de aardappelen mee aan het afgieten. Dus als je van hygiene houdt kan het een idee zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de antwoorden, hier heb ik zeker wat aan.