Hoe kan ik verse spruitjes het beste invriezen?

Wil graag verse spruitjes invriezen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
6K

Het beste antwoord

Je kunt ze het beste blancheren. Dat is heel kort koken. Daarna met koud water afspoelen en goed uit laten lekken. Dan invriezen. Liefst in niet al te grote porties want dan vriezen ze beter in. Kijk even in je kookboek of op internet hoe lang je ze moet blancheren. Dat hangt van de hoeveelheid af.

Toegevoegd na 53 seconden:
Je moet ze natuurlijk eerst wassen en dan de dode blaadjes en het bobbeltje aan het uiteinde afsnijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, wel een aanmerking: De spruitjes eerst afspoelen, daarna in een dichte doos of zak verpakken, deze doos of zak in een bak koud water zetten en de spruitjes invriezen als ze geheel afgekoeld zijn, afspoelen met koud water is niet genoeg. Blancheren doe je 3 minuten met kleine beetjes tegelijk, zodat het water weer snel aan de kook komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook van mij een plus met wel een kleine opmerking.
De correcte uitleg voor blancheren is als volgt: Groenten in kokend gezouten water doen en zodra ze terug koken uitscheppen in een vergiet en onder koud stromend water afkoelen.
Laat je spruiten goed uitlekken en daarna spruitjes los op een plateau schikken en invriezen. Eenmaal bevroren in een plastic zak gooien en klaar. Op deze manier blijven je spruitjes los en kan je makkelijk de gewenste hoeveelheid uithalen.