mijn superfood cupcakes zijn ingezakt en nog best zacht, wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb dit recept gebruikt qua hoeveelheden:
http://www.koopmans.com/mijn-bakboek-verzamel-je-recepten/bakboeken/eeylianne/rozijnen-cupcake/3336/
bloem = speltbloem
boter = kokosolie
suiker = lichte basterd suiker
rozijnen = gewelde gojibessen, cranberries en moerbeien.
ook heb ik nog 2 eetlepels chiazaad toegevoegd.
Wat ik me kan voorstellen omdat het chiazaad als het in aanraking komt met vocht geleiachtig wordt ik misschien de melk had moeten weglaten en de goijbessen niet had moeten wellen. Zou dit kunnen kloppen of hebben jullie nog andere ideeen waarom dit mis is gegaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de ingrediënten die je hebt gebruikt teveel vocht bevatten, ook olie in plaats van boter is geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik bij gewone cupcakes ook altijd kokosolie en is nog nooit een probleem geweest. Maar welk vocht zou jij dan weg laten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om te beginnen het fruit. Daar komt bij verhitting veel vocht uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja klop (daarom gaf ik ook aan dat ik de goji bessen misschien niet had moeten wellen) maar ik heb totaal 150 gram gedaan hetzelfde als de hoeveelheid rozijnen in het orginele recept. Wat betreft de olie zat ik net nog te denken misschien halveren? En misschien een i.p.v. 2 eieren gebruiken? Wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rozijnen laten veel minder vocht los, dan het fruit dat jij gebruikt hebt, dus of minder fruit, of ander fruit. De eieren zou ik gewoon volgens recept gebruiken, dat heeft niets met het vocht te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De moerbeien, gojibessen en cranberries zijn allemaal gedroogd dus daar zou het vochtgehalte dan toch ongeveer hetzelfde van moeten zijn als de rozijnen? of vergis ik me?

Antwoorden (2)

Ik heb dit ook al voorgehad en bij mij kwam dat doordat ik de bakplaat te hoog in de oven had gestoken. Je zet de bakplaat best onderaan en haalt de gril en zo ook best uit de oven. Ook de oven voorverwarmen is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Enerzijds denk ik dat je beslag te nat was, door het wellen van de gojibessen, waardoor ze inzakken. Anderzijds denk ik dat je niet snel genoeg hebt gekoeld, waardoor het zacht blijft.

Door het wellen van de gojibessen komt er veel meer water in het beslag dan wanneer je niet-gewelde rozijnen toevoegt. Echter, om gojibessen zacht te maken moeten ze geweld worden. Dit zou je kunnen doen in een deel van de melk uit het recept, bijvoorbeeld in de helft van de melk even voorweken. Niet door-en-door, omdat ze dan tijdens het bakken geen overtollig vocht meer opnemen. De rest van de melk kun je dan zo gebruiken als in het recept is voorgeschreven.

Hoe heb je de kokosolie verwerkt? Heb je dat laten smelten voor gebruik? Dit gaat heel goed als je de gestolde olie in de mixkom doet en deze dan even in een bak warm water zet. De olie smelt dan heel snel (al boven de 25 graden Celsius) en kan verwerkt worden. Na het bakken dan de cakejes heel even buiten de oven laten afkoelen en dan vrij snel in de koelkast verder afkoelen. Op deze manier stolt de kokosolie weer en krijgt het recept zijn uiteindelijke structuur.

Het recept klinkt trouwens heel lekker, ga ik ook zeker eens proberen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had de idd vloeibaar laten worden (wel in de magnetron niet aubain marie) en heb ze ook niet af laten koelen in de koelkast.
De cakejes begonnen echter al in te zakken tijdens het bakken en niet tijdens het afkoelen. Zou jij dezefde hoeveelheid olie gebruiken als boter of minder? Ga met jou tips aan de slag. Aan de smaak deed het niets af ze waren heerlijk. Moet alleen nog iets bedenken om de suiker te vervangen (misschien stevia omdat dat een plantaardige zoetstof is).??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou een beetje minder kokosolie gebruiken als boter. De verhoudingen die ik ken is 100 gram kokosolie op 150 gram meel. Dat komt neer op 130 gram olie. Maar persoonlijk zou ik misschien zelfs nog minder gebruiken, bijvoorbeeld 120 gram.
Suiker kun je niet zomaar vervangen. Je hebt suiker nodig in een cakerecept om het luchtig te laten worden. Wel zou je een minder geraffineerde soort kunnen kiezen, bijvoorbeeld biologische kokosbloesemsuiker/palmsuiker.
Je kunt dan een deel vervangen door de minder ongezonde suiker, en een deel mogelijk door Stevia (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar druppels, 1 druppel staat gelijk aan 2 gram suiker). Hiermee moet je echt even experimenteren, omdat de verhoudingen, en dus ook de structuur, van je cake veranderd.
Vraag je sowieso af hoeveel suiker je recept echt nodig heeft. Als je zoet fruit toevoegt, heb je misschien aan 100 gram suiker al genoeg, in dat geval zou ik alleen ongeraffineerde suiker gebruiken, geen Stevia.
Kijk voor een verhouding eens hier: http://www.eet-balans.nl/recepten/17-gezonde-cupcakes
Ikzelf vind een kant-en-klaar recept makkelijker als alles zelf omrekenen. Ken je bijvoorbeeld de site van Smakelijkck? Of blijzondersuiker.nl?