Wat is het verschil tussen Pitjil- en pindasaus?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pitjil is een zeer pittige gadogado En met dus pittige pinda saus .

Het beste antwoord

Over de originele Surinaamse Pitjel gaat pindasambal en geen gewone pindasaus.
Dit is een pittige saus van gemalen pinda's en kruiden.
Zie http://suricepten.nl/recepten/pindasambal voor het recept.
De pindasaus die in Nederland veel gemaakt wordt is op basis van pindakaas.
Beide is lekker maar bij een originele Pitjel hoort echt de Javaanse pindasambal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pitjil is een javaanse saladeschotel met pinda saus. het verschil is dus dat er bij Pitjil groentes bij zitten vaak kouseband, tauge, kool en dagoe.

Toegevoegd na 2 minuten:
het verschil in wat je waarschijnlijk bedoeld de saus. is dus eigenlijk niks behalve de ingrediënten van de pindasaus die net een andere smaak kan geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat is dagoe? dat kan ik nergens vinden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorgaande zal wel tahoe (ander naam is tofu) bedoelen.
Amadea
9 jaar geleden
@kaatje41: letterlijk vertaald blijkt dagoeblad hondenblad te betekenen. Het staat ook bekend als kangkung, kangkoen, of waterspinazie. Het zijn langwerpige donkergroene blaadjes aan dikke, holle lichtgroene stengels. Zie http://1.bp.blogspot.com/-KuK1jv4HPjE/Ua2jCsqchKI/AAAAAAAAALQ/xxTwKoo8Czo/s1600/kangkung.jpg
Je kunt er ook wilde spinazie voor in de plaats nemen. (En ik vermoed, maar ken het gerecht niet, dat het ook goed zal kunnen met postelein of paksoi).