Surinaamse Loempia (rijk gevulde loempia)
Ingrediënten:

* 2 teentjes knoflook
* 50 gram kouseband
* 1/2 Madam Jeanette peper
* zout
* 1/2 kleine witte kool (fijngesneden)
* 1 1/2 theelepel suiker
* 125 gram taugé
* 75 gram wortel (fijngesneden)
* 250 gram kipfilet
* Sweet Chili Sauce Trafasie (Surinaamse zoet-pikante sauce)
* 5 eetlepels zonnebloemolie
* 1 pak (20 stuks) loempiavellen (toko/diepvries)
* 4 sjalotjes
* 100 gram mihoen (rijstvermicelli)
* 1 theelepel Aji-No-Moto
* 1 theelepel witte peper
* 2 theelepels Knorr Aromat (bouillonpoeder met tuinkruiden)
* 1 theelepel spice powder (Chinese 5 kruidenpoeder)

Bereidingswijze:
Mihoen 10 minuten in koud water weken, uitlekken en daarna in kleine stukjes (vingerlengte) snijden.
Trek de loempiavellen van elkaar los en bewaar ze onder een doek tot aan gebruik.
De kip wassen, in kleine blokjes snijden en in de olie gaar bakken samen met de knoflook, sjalotjes(gesnipperd) en fijngemalen peper en zout (naar smaak); hierna de witte kool, kouseband, wortel, witte peper, Knorr Aromat (bouillonpoeder met tuinkruiden), spice powder, ajinomoto, suiker hieraan toevoegen en 5 minuten roerbakken. Daarna de mihoen, taugé en selderij toevoegen en het geheel circa 10 minuten opbakken op matig vuur.
Neem de vulling van het vuur en laat het afkoelen.
Leg op het midden van ieder loempiavel 1 1/2 eetlepel van de vulling; vouw de loempiavel met de vulling volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Verhit de olie en bak de loempia's met enkele tegelijk goudbruin; laat ze uitlekken op keukenpapier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met filodeeg. Die kun je bij iedere goede supermarkt of toko kopen. Voor de vulling zijn talloze recepten mogelijk.
Wanneer je het gevuld hebt frituur je de loempia's in de olie.

Zie hier maar: http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=loempia

Het makkelijke aan loempia is dat je het goed kunt invriezen. Zo kun je een heleboel tegelijk maken en in de vriezer bewaren.